۱۴۰۰ اردیبهشت ۸, چهارشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) اسکولاستیک (۴) (بخش آخر)

    

 پروفسور دکتر مانفرد بور

برگردان

شین میم شین

 

ب

اسکولاستیک متعالی

(۱۱۵۰ ـ ۱۳۰۰)

 

۱

·      شاخص های اسکولاستیک متعالی (دوره رونق اسکولاستیک) به شرح زیر بوده اند:

 

الف

·      انتشار بقیه کتب ارسطو

 

ب

·      تلاش در جهت ترکیب سیستم دگماتیکی کلیسا با فلسفه ارسطو به کمک متد اسکولاستیکی

 

پ

·      مبارزه بر ضد فلسفه یهودی و فلسفه عربی متمایل به ماتریالیسم

 

ت

·      «ختم» موقتی مشاجره بر سر یونیورسال ها (مفاهیم عام)

 

۲

·      نمایندگان اصلی اسکولاستیک متعالی به شرح زیر بوده اند:

 

الف

·      الکساندر فون هالس

 

ب

·      بونا ونتورا

پ

·      آلبرتوس ماگنوس (آلبرت فون بولشتات)

 

ت

توماس فون اکوین

(۱۲۲۵ ـ ۱۲۷۴)

ایتالیائی الاصل و یکی از پرنفوذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ

از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک و از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک)

میراث معنوی خارق العاده او هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر است.

کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.

 

·      توماس فون اکوین

 

·      مراجعه کنید به تومیسم

 

پ

اسکولاستیک واپسین

(۱۳۰۰ ـ ۱۴۰۰)

 

ویلهلم اوکهام

 (۱۲۸۵ ـ ۱۳۴۸)

فیلسوف انگلیسی نامدار قرون وسطی

تئولوگ، نویسنده سیاسی ـ مذهبی در اسکولاستیک واپسین

نماینده اصلی نومینالیسم

موضوعات آثار او:

منطق، فلسفه طبیعت، تئوری شناخت، تئوری علوم، متافیزیک، اتیک، فلسفه سیاسی

 

۱

·      شاخص های اسکولاستیک واپسین (دوره سقوط اسکولاستیک) به شرح زیر بوده اند:

 

الف

·      شعله ور شدن مجدد مشاجره بر سر یونیورسال ها (مفاهیم عام)

 

ب

·      ظهور ویلهلم اوکهام و شروع مبارزه بر ضد آموزه او

 

·      مراجعه کنید به نومینالیسم

 

پ

·      انحطاط عظیم متد اسکولاستیکی و تبدیل آن به مفهوم بازی انتزاعی

 

۲

·      مرحله اسکولاستیک واپسین، با سقوط اسکولاستیک مترادف است که با فروپاشی جامعه فئودالی همراه بوده است.

 

۳

·      اسکولاستیک با شروع عصرجدید بورژوائی، هرچه بیشتر از زندگی فکری خلق ها رخت بر می بندد.

 

۴

·      اسکولاستیک اگرچه در قرون بعدی، تحت حمایت و تبلیغ کلیسای کاتولیک، به طور رسمی به حیات خود ادامه می دهد، ولی به معابد و مجامع مذهبی محدود می شود.

·      معابد و مجامعی که به مراکز ارتجاع ایدئولوژیکی بدل می شوند.

 

۵

·      اسکولاستیک در جریان رفرماسیون ستیزی، در قرن شانزدهم و هفدهم میلادی، در ایتالیا و اسپانیا (سوارز) برای مدت کوتاهی اعتبار کسب می کند.

 

۶

·      اسکولاستیک و کلیسای کاتولیک در دوره گذار سرمایه داری به مرحله امپریالیسم، به شدت تقویت می شوند.

 

۷

·      اسکولاستیک در این دوره دوباره احیا می شود و در هیئت نئواسکولاستیک نفوذ ایدئولوژیکی کسب می کند.

 

۸

·      اندیشه بازی واقعیت گریز مبتنی بر حدس و گمان فرمالیستی بی محتوا و بی اعتنا بر تجربه اسکولاستیک سبب شده که مفهوم «اسکولاستیک» به معنی توهین آمیزی به کار رود.

 

۹

·      مفهوم «اسکولاستیک» به معنی اندیشه بازی بی محتوا و مته بر خشخاش گذاشتن مفهومی نیز به کار می رود.

 

·      مراجعه کنید به نئواسکولاستیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر