۱۴۰۰ فروردین ۳۱, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (خ) خلع سلاح (۲)

 

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

 

۱۳

·    میزان غول آسای مسابقه تسلیحاتی و تدارکات جنگی دول  امپریالیستی پس از جنگ جهانی دوم و وجود تسلیحات امحای جمعی اتمی، خلع سلاح را به ضرورت صرفنظرناپذیری مبدل ساخته است تا از عواقب وحشتناک و ویرانگر جنگ جهانی جدید و اتمی جلوگیری به عمل آید.

 

۱۴

·    شرایط جدیدی که در نتیجه جنگ جهانی دوم تشکیل یافته، تناسب بین المللی قوا را به طرز تعیین کننده ای به نفع سوسیالیسم و صلح تغییر داده و امکانات لازم برای خلع سلاح را فراهم آورده است.

 

۱۵

·    در منشور سازمان ملل متحد، اصل خلع سلاح به مقام اصل معتبرالعام حقوق بشر ارتقا داده شده است.

 

۱۶

·    رژیم های دول سوسیالیستی و قبل از همه اتحاد جماهیر شوروی بارها و بارها اقدامات مشخصی را برای خلع سلاح جزئی و خلع سلاح عمومی و کلی و کامل پیشنهاد کرده اند.

 

۱۷

·    در کانون مبارزه در راه خلع سلاح، قبل از همه تلاش دول سوسیالیستی در جهت منع و ممنوعیت گسترش و کاربست و تولید تسلیحات هسته ای و دیگر تسلیحات امحای جمعی قرار دارند.

 

۱۸

·    در سال های اخیر بر مبنای تغییر تناسب بین المللی قوا به نفع سوسیالیسم، شرایط مناسبی برای جامه عمل پوشاندن به خلع سلاح پیشنهاد شده توسط اتحاد جماهیر شوروی و دیگر دول سوسیالیستی  پدید آمده است.

 

۱۹

·    بدین طریق امکان عقد قرار دادهای زیر فراهم آمده است: 

 

الف

·    عقد قرارداد مربوط به ممنوعیت آزمایشات هسته ای در جو زمین، در فضای کیهانی و در زیر دریاها و اقیانوس ها (۱۹۶۳)

 

ب

 

·    عقد قرارداد مربوط به اصول کردوکار دولت ها در زمینه پژوهش کاینات و استفاده از آن، به انضمام کره ماه و دیگر کرات آسمانی (۱۹۶۷)

 

پ

·    عقد قرارداد مربوط به تسدید تسلیحات هسته ای (۱۹۶۸)

 

ت

·    عقد قرارداد مربوط به کف دریاها و کنونسیون مربوط به  ممنوعیت توسعه، تولید و انبار کردن تسلیحات باکتریولوژیکی (بیولوژیکی) و تسلیحات سمی و امحای آنها (۱۹۷۲)

 

۲۰

·    آلمان دموکراتیک همه این قراردادهای پنجگانه را امضا کرده است.

 

۲۱

·    مذاکرات میان اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده امریکا راجع به تحدید (محدودسازی) تسلیحات استراتژیکی (مذاکرات سالت) جایگاه مهمی در رابطه با خلع سلاح دارد.

 

۲۲

·    نتایج تاکنونی این مذاکرات به شرح زیرند:

 

الف

·    عقد قراردادی راجع به تحدید سیستم های تدافعی موشکی

 

ب

·    قرارداد موقت راجع به اقداماتی در زمینه تحدید تسلیحات تهاجمی استراتژیکی (۱۹۷۲)

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر