۱۴۰۰ اردیبهشت ۲, پنجشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۸۸۶)

 

   پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن

اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت

و

دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

علم

ادامه

 

 

۶۱

·    از آنجا که تمییز (جدا شدن، متمایز شدن) روز افزون علم همزمان با روند اینتگراسیون (همپیوندی)  در رابطه است، این امر نه به پراکندگی و تکه تکه گشتن علم، بلکه به وحدت آن منجر می شود.

 

۶۲

·    ایده ئولوگ های بورژوازی (مثلا ویندل باند، ریکرت و غیره) و نمایندگان رویزیونیسم (م. آدلر، تایلمر، گئورگ لوکاچ و غیره) اما مدعی جدایی متافیزیکی علوم طبیعی از علوم جامعتی اند.

 

۶۳

·    با این نظرات  تلاش شده و می شود که مارکسیسم ـ لنینیسم به مثابه جهان بینی علمی طبقه کارگر بی اعتبار شود و حربه ایده ئولوژیکی دیگری در اختیار بورژوازی مرتجع قرار داده شود که خادم حفظ قدرت آن باشد.

 

۶۴

·    در فلسفه نوین بورژوازی قبل از همه، نئو پوزیتیویسم است که به مثابه جریانی ایدئالیستی ـ ذهنی به مسئله علم و تئوری های علمی می پردازد.

 

۶۵

·    اگرچه توسط نمایندگان نئوپوزیتیویسم (کارناپ، فرانک، گودمن، موریس و غیره) سلسله ای از معارف و مسئله گزاری ها توسعه داده شده است که برای متدئولوژی علم مفیدند، ولی نتایج نئوپوزیتیویسم در مجموع با نظریات مارکسیسم ـ لنینیسم ناسازگارند.

 

۶۶

·    علم در نئوپوزیتیویسم از پیوند کلی جامعتی، از واقعیت عینی و از پراتیک جامعتی جدا می شود.

 

·    مراجعه کنید به نئوپوزیتیویسم، پراتیک

 

 

نئوپوزیتیویسم

و

پوزیتیویسم

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4439

 

 

پراتیک

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3011

 

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر