۱۴۰۰ فروردین ۳۰, دوشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۸۸۳)

 

   پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن

اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت

و

دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

علم

ادامه

 

 

۳۱

·    انقلاب سوسیالیستی در آلمان دموکراتیک از همان آغاز، بخش انتگراتیو (همپیوندساز) مبارزه میان دو سیستم جهانی امپریالیستی و سوسیالیستی بوده است.

 

۳۲

·    به برکت قوت و مبارزه سیستم جهانی سوسیالیستی بوده که پس از جنگ جهانی دوم (۱۹۴۵) جلوی جنگ دو سیستم جهانی در آلمان و اروپا گرفته شده است.

 

۳۳

·    در نتیجه، مبارزه طبقاتی به عرصه های زیر منتقل شده است:

 

الف

·    به عرصه ایده ئولوژی و فرهنگ

 

ب

·    به عرصه علم و فن

 

پ

·    به عرصه اقتصاد

 

۳۴

·    سرمایه داری انحصاری ـ دولتی وارد مسابقه در عرصه های اقتصادی، ایده ئولوژیکی و علمی با سیستم جهانی سوسیالیستی شده است.

 

۳۵

·    در نتیجه، باید در عرصه علم کلیه ظرفیت های موجود در جامعه سوسیالیستی را به خدمت گرفت تا برتری سوسیالیسم در این عرصه نیز نمودار گردد.

 

۳۶

·    ساختمان سوسیالیسم در آلمان دموکراتیک، تحت شرایط انقلاب علمی و فنی صورت می گیرد.

 

·    مراجعه کنید به انقلاب علمی و فنی

 

۳۷

·    توسعه علم و فن به مثابه محرکه پیشرفت جامعتی، نقش تعیین کننده ای کسب می کند.

 

۳۸

·    علم از سویی باید چنان توسعه یابد و به کار بسته شود که از عهده انجام فونکسیون اجتماعی خود برآید و به مثابه شالوده (مبنای) تئوریکی برای پلان بندی و رهبری (هدایت) روندهای جامعتی  و کل توسعه جامعه، به تشکیل سیستم جامعتی توسعه یافته سوسیالیسم خدمت کند.

 

۳۹

·    هدف این است که به کمک علم تسلط بر روابط سیستمی و پیوندهای سیستمی چنان صورت گیرد که مسئله طبقاتی به نفع سوسیالیسم حل شود.

 

۴۰

·    از سوی دیگر علم و فن باید چنان توسعه یابند که منطبق با امکانات مادی و فنی و مالی عینا (به طور عینی) موجود در آلمان دموکراتیک و منطبق با ساختار اقتصاد ملی و با ظرفیت های علم در آن باشد.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر