۱۳۹۷ خرداد ۴, جمعه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۲۴۵)

 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

پیش بینی مارکسیستی ـ لنینیستی جامعه
ادامه


۱۷

·    به قول ویلی اولبریشت، «تخمین توسعه قابل پیش بینی علم و فن و امکانات استفاده از آنها در تولید» هسته پیش بینی مارکسیستی ـ لنینیستی جامعه را در سوسیالیسم تشکیل می دهد.»
·    (ویلی اولبریشت، «توسعه جامعه ای در جمهوری دموکراتیک آلمان تا استکمال سوسیالیسم»، ۱۹۶۷، ص ۱۰۰)

۱۸
·    پیش بینی مارکسیستی ـ لنینیستی جامعه، قبل از همه، خواهان حرکت از جدیدترین معارف (شناخت های) علم و یا معارف علمی در راه (نطفه های معارف علمی) آتی و استفاده مؤثر از قوانین جریان اطلاعی بغرنج شناخت علمی از اول تا آخر، در جامعه است.

۱۹
·    پیش بینی مارکسیستی ـ لنینیستی جامعه مستلزم آمادگی و شایستگی برای گسست از پدیده های حی و حاضر توسعه جامعه به واسطه متدهای علمی و حرکت به سوی عالی ترین سطح قابل پیش بینی علم و فن و نتایج نهایی جامعه ای آنها ست. 

۲۰
·    برای کسب معارف دورنمایی ـ آتی (پرسپکتیویکی) در پیش بینی که برای شکوفایی کامل برتری تاریخی سوسیالیسم نسبت به سرمایه داری انحصاری ـ دولتی لازم است، باید به طور سیستماتیک حوایج مادی و فکری ـ فرهنگی تشکیل یابنده احتمالی و لازم به احیاء و لازم به هدایت بررسی شوند که انسان سوسیالیستی در روند ساختمان (بنای) سوسیالیسم پدید می آورد.

۲۱
·    برای این کار باید دیالک تیک عینی به خدمت گرفته شود و مورد استفاده قرار گیرد.
·    دیالک تیک عینی ئی که تحت شرایط سوسیالیسم و انقلاب علمی و فنی میان حوایج مادی و و فکری ـ فرهنگی دمبدم رشد یابنده ی  انسان سوسیالیستی و توسعه ضرور وسایل و شرایط جامعه ای برای ارضای روز به روز بهتر آنها.

·    (دیالک تیک حوایج مادی و فکری ـ فرهنگی و وسایل و شرایط ارضای حوایج یاد شده. مترجم)

۲۲
·    پیش بینی و برنامه ریزی (پلان)، دو فرم متفاوت پیش بینی علمی روند توسعه جامعه در سوسیالیسم اند که وحدت دیالک تیکی با هم تشکیل می دهند.

·    (دیالک پیش بینی و برنامه ریزی. مترجم)

۲۳
·    پیش بینی، سیستمی از احکام (جملات) است که قبل از همه، مبتنی بر نتیجه بررسی تئوریکی و استفاده از توسعه های ممکنه و لازمه موضوعی است که پیش بینی می شود.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر