۱۳۹۷ خرداد ۸, سه‌شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۲۴۶)

 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

پیش بینی مارکسیستی ـ لنینیستی جامعه
ادامه

۲۴
·    پلان (برنامه، نقشه) به مثابه سیستمی از هنجارها و رهنمودها، مدل جمعبندی شده ای (بیلان بندی شده ای) از نیروهای جامعه ای لازم، تأثیر متقابل آنها و حرکت کلی ضرور جامعه سوسیالیستی و یا زیرسیستم های آن، جهت نیل به آماج های به طور علمی اثبات شده و به تصویب رسیده است.

۲۵
·    پیش بینی در خدمت تدارک علمی پلان (برنامه، نقشه) است.
·    پلان (برنامه، نقشه) در سوسیالیسم، ابزار تعیین کننده ای برای قوام بخشیدن آگاهانه به توسعه جامعه ای محسوب می شود.

۲۶
تفاوت پیش بینی با پلان  )

الف
·    در پیش بینی می توان به دلیل قانونمندی های شناخته شده ساختار و توسعه طبیعت و جامعه و قانونمندی های شناخته شده میان طبیعت و جامعه راجع به روند های آتی جامعه (مثلا نیروهای مولده) پیشگویی هایی به عمل آورد

ب

۱
·    پلان (برنامه، نقشه) جامعه ای اما بر خلاف  پیش بینی فقط روند های جامعه ای، فاکتورها، شرایط و روابط بغرنج آنها را در زیرسیستم جامعه ای مورد نظر، در مد نظر دارد که با کردوکار اکتیو (ضد پاسیو، فعالیت  مبتنی بر آگاهی) انسان ها به کار می افتند تا نیل به آماج های تعیین شده در اثر و در روند تصمیمگیری، امکان پذیر گردد.

۲
·    پلان (برنامه، نقشه) و بویژه پلان آتی اقتصاد ملی سوسیالیستی، بر خلاف پیش بینی روندهای جامعه ای، نتیجه نهایی برای جامه عمل پوشاندن (واقعیت بخشیدن)  جامعه ای به امکان و ضرورت آتی است.

·    مراجعه کنید به دیالک تیک امکان و واقعیت، دیالک تیک جبر و اختیار (ضرورت و آزادی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

۲۷
·    پیش بینی و پلان در زمینه مطلوب سازی و تصمیمگیری استراتژیکی مسئولین اداره (مدیریت) جامعه در تأثیر متقابل با یکدیگر قرار دارند.

۲۸
·    قاعدتا شط اطلاعات پیش بینی در چارچوب کردوکارهای تصمیمگیری استراتژیکی مدیریت ها در برکه طرح های استراتژیکی بغرنج و از آنجا در دریای پلان و اجرای پلان می ریزد.

۲۹
·    با حرکت از این شط عینا (به طور عینی) مشروط گشته ی اطلاعات پیش بینی در جامعه سوسیالیستی امکان و ضرورت تشکیل دیالک تیک پیش بینی ـ پلان ـ تشکیل مبتنی بر پلان توسعه تمامجامعه ای آتی و استفاده آگاهانه از آنها فراهم می آید.

۳۰

·    تفاوت پیش بینی مارکسیستی ـ لنینیستی جامعه با فوتورولوژی (آینده شناسی) بورژوایی در همین جا ست. 

۳۱
·    فوتورولوژی (آینده شناسی) بورژوایی اغلب از پیشگویی های علمی معلوم مهم کم و بیش برای «به عقب راندن» تضادهای درونی جامعه سرمایه داری، ضمن حفظ کاپیتالیسم (فرماسیون اقتصادی سرمایه داری) بهره برمی گیرد.
  
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر