۱۳۹۷ اردیبهشت ۲۷, پنجشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۲۴۱)

 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

فرماسیون اقتصادی جامعه
ادامه

۲۹
·    در مفهوم فرماسیون اقتصادی جامعه، از حقیقت امری آغاز به کار می شود که برای هر همزیستی انسانی نقش تعیین کننده دارد.
·    یعنی از نحوه و نوع تولید وسایل وجودی و تکاملی   ضرور برای حیات فرد و جامعه آغاز به کار می شود.
·    یعنی از شیوه تولید نعمات مادی آغاز به کار می شود.  

۳۰
·    این حقیقت امر با مناسبات انسان ها در پیوند قرار داده می شود.
·    مناسباتی که بر بنیان شیوه تولید تشکیل می شوند و همراه با آن توسعه و تحول می یابند.

۳۱
·    هر شیوه تولیدی از این دست، همراه با فرم های ایده ئولوژیکی منطبق با خود، بنا بر درک مارکس از تاریخ (درک ماتریالیستی تاریخ) سیستم اجتماعی خاصی را پدید می آورد.
·    فرماسیون اقتصادی جامعه خاصی را پدید می آورد.

·    (فرماسیون اقتصادی جامعه = شیوه تولیدی جامعه + فرم های ایده ئولوژیکی جامعه.
·    مترجم)

۳۲
·    ماتریالیسم تاریخی نظر را بر جامعه به طور کلی منحرف و جلب نمی کند.
·    ماتریالیسم تاریخی نظر را بر فرماسیون اقتصادی واقعا موجود جامعه، جلب می کند.
·    ماتریالیسم تاریخی نظر را به تعویض هر فرماسیون اقتصادی جامعه با دیگر فرماسیون اقتصادی جامعه، جلب می کند.

۳۳
·    جامعه شناسی بورژوایی به عوض استفاده از مفهوم فرماسیون اقتصادی جامعه، از مفهوم  زیر به مثابه مفهوم مرکزی  بهره برمی گیرد:

الف
·    مفهوم «طبیعت انسانی»

ب
·    و یا مفهوم «طبیعت انسان ها»

۳۴
·    این مفهوم «طبیعت انسانی ویا طبیعت انسان ها» با مفاهیم انتزاعی جامعه و پیشرفت در جامعه شناسی بورژوایی در رابطه منطقی قرار دارد.

۳۵
·    شروع کردن توضیح علمی توسعه جامعه بشری با طرح مسائل زیر به معنی شروع کردن از آخر (نواختن شیپور از سر گشادش) است:

الف
·    طبیعت انسان ها چیست؟

ب
·    جامعه چیست؟

پ
·    پیشرفت چیست؟

ت
·    گروه چیست؟

ث
·    شخصیت چیست؟

ج
·    ساختار چیست؟

ح
·    فونکسیون چیست؟
·    و الی آخر. 

۳۶
·    اگر فرماسیون اقتصادی خاص جامعه، مورد پژوهش قرار نگرفته باشد، مفاهیم عام فوق الذکر از کجا باید برداشته شوند؟

۳۷
·    اگر کسی هنوز نفهمیده که باید قبل از همه، مفهوم  فرماسیون اقتصادی جامعه را تعیین کند، چگونه می تواند به بررسی این حقیقت امر کمر  بربندد و از عهده  تجزیه و تحلیل مناسبات معین جامعه برآید؟

۳۸
·    به قول ولادیمیر لنین، «مشخصه آشکار متافیزیک که هر علمی با آن شروع به کار می کند، از قرار زیر است:
·    تا زمانی که کسی هنوز از بررسی حقیقت امری خبر ندارد، به اختراع تئوری های اپریوریکی (ماورای تجربی) عام می پردازد، تئوری هایی که همیشه بی ثمر و بیهوده می مانند.»
·    (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۱، ص ۱۳۴ ـ ۱۳۵)
·   
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر