۱۳۹۷ اردیبهشت ۹, یکشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۲۳۲)

 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین
 
جامعه
ادامه
 

۱۶
·    تئوری جامعه صنعتی و تئوری همگرایی مبتنی بر تئوری جامعه صنعتی در حال حاضر در انواع مختلف تئوری های زیر وجود دارند: 

الف
·    در تئوری های آنتی کمونیستی عریان و آشکار 

ب
·    در ایده ئولوژی «چپ نو»

پ
·    در نگرش های رویزیونیستی و سکتاریستی (فرقه گرایی طلبی) راجع به خصلت کشورهای سوسیالیستی اروپا.   

۱۷
·    به همین دلیل در تئوری جامعه صنعتی و تئوری همگرایی مبتنی بر تئوری جامعه صنعتی در حال حاضر تضاد آشتی ناپذیر میان جامعه ـ مفهوم جامعه شناسی بورژوایی و مقوله فرماسیون اقتصادی جامعه  به مثابه بخش بنیادی تئوری ماتریالیسم تاریخی شعله ور است.   

۱۸
·    از محدودیت بنیادی جامعه ـ مفهوم جامعه شناسی بورژوایی و از تضاد تئوریکی، متدئولوژیکی و ایده ئولوژیکی آن با مقوله فرماسیون اقتصادی جامعه اما نمی توان به این نیتجه رسید که مفهوم جامعه، مقوله ای در جامعه شناسی مارکسیستی نیست.

۱۹
·    از محدودیت بنیادی جامعه ـ مفهوم جامعه شناسی بورژوایی و از تضاد تئوریکی، متدئولوژیکی و ایده ئولوژیکی آن با مقوله فرماسیون اقتصادی جامعه اما نمی توان به این نیتجه رسید که از مفهوم جامعه، فقط در چالش با جامعه شناسی بورژوایی و در چالش با تئوری های بورژوایی جامعه به طور کلی می توان استفاده کرد.

۲۰
·    برای استفاده درست از مفهوم جامعه در جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی و برای توسعه آن (تکامل بخشیدن بدان)، باید به نکات زیر توجه اکید داشت: 

الف
·    اولا باید وابستگی مفهوم جامعه به مقوله فرماسیون اقتصادی جامعه را در مد نظر داشت. 

ب
·    ثانیا باید این حقیقت امر را در نظر داشت که مفهوم جامعه در سطوح مختلف  بررسی، حاوی درجه عامیت بشدت متفاوتی است و در مطابقت با آن،  حاوی عرصه اعبتار به لحاظ پهنا متفاوتی است.

۲۱
·    انحلال مفهوم عام جامعه در جامعه شناسی بورژوایی معاصر از این نقطه نظر، نه فقط حاکی از بحران عمیق و غلبه ناپذیر آن است، بلکه علاوه بر این، همزمان بیانگر مسخ گشته و عرفانی گشته ی عرصه اعتبار متفاوت آن است. 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر