۱۳۹۷ فروردین ۲۸, سه‌شنبه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۵۱)



ایمانوئل کانت
(۱۷۲۴ـ ۱۸۰۴)
برجسته ترین نماینده فلسفه کلاسیک آلمان
اثر او تحت عنوان «انتقاد از عقل محض»
 نقطه عطفی در تاریخ فلسفه و آغاز فلسفه مدرن محسوب می شود.
کانت در زمینه های زیر
دورنمای فراگیر نوینی
به روی فلسفه گشوده است:
اتیک
(نقد عقل عملی)
استه تیک
(نقد قوه قضاوت)
مذهبفلسفه
حقوقفلسفه
تاریخفلسفه

پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین

فصل پنجم
آثار ایمانوئل کانت
تا
 سال  (۱۷۶۸)

بخش دوم
ادامه
 

۲۰
کانت تأکید می ورزد:
«من باید بس کنم، چیزی را که از این چنین وضوح متقاعد کننده ای برخوردار است، چیزی را که به مثابه توسعه عمارت جهان به مدد قوای طبیعی است، بر اساس خزعبلات حقوقی استدلال و اثبات کنم.

۲۱
اگر کسی به چنان روزی افتاده که بی اعتنا به اینهمه دستاوردهای علمی، از جای خود نجنبد، یا باید در چاه صندلی پیشداوری های خود عمیقا فرو رود و یا باید به طور کلی فاقد  لیاقت لازم برای پرواز بر فراز انبوه مغشوشی از نظرات به میراث مانده جهت مشاهده غنی ترین حقیقت باشد.
(همانجا ص ۱۷۵)

۲۲
کانت در جای دیگر جملات فخر انگیز زیر را بر زبان می راند:
«ماده را به من دهید تا من از آن جهانی بسازم.
یعنی، ماده را به من دهید تا نشان تان دهم که جهان چگونه ساخته شده است.
برای اینکه اگر ماده در دسترس باشد، که مجهز به قوای جاذبه ماهوی است، در آن صورت تعیین عللی که به تشکیل سیستم جهانی در مقایس بزرگ منجر شده اند، دشوار نخواهد بود.»
(همانجا، ص ۴۶)

۲۳
برای آشنایی با اهمیت علم الاشیایی و علمی ـ تئوریکی اثر کانت تحت عنوان «طبیعت ـ تاریخ عام و تئوری آسمان»، مراجعه کنید به آثار زیر:

الف
به اثر ه. ج. تردر تحت عنوان «کانت و اثبات کوسمولوژی (کیهان شناسی)، کوسموگونی (جهان شناسی) و فیزیک کیهانی بر بنیان نیوتونی»

ب
به اثر ب. م. کدرو تحت عنوان «کانت و علم الاشیاء (علوم طبیعی)» ـ دو انقلاب در علم:
کوپرنیک و کانت:
انقلاب نوع تفکر و یا نوع تفکر انقلابی
مانفرد بور، ت. ای. اویسرمن «،مطالبی راجع به فلسفه ایمانوئل کانت.»، ۱۹۷۶، ص ۳۵، ص ۲۰
در سلسله انتشارات موسوم به «نوشتجاتی راجع به فلسفه و تاریخ فلسفه، جلد ۱»

پایان بخش دوم
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر