۱۳۹۷ فروردین ۲۷, دوشنبه

مائوئیسم و رسالت تاریخی طبقه کارگر (۲۱)


پروفسور دکتر  رولف ماکس
برگردان
شین میم شین
 
 
 بخش دوم 
مفهوم طبقه در مائوئیسم

۱
سمتگیری در جهت تشکیل توده ای به لحاظ اجتماعی عمدتا بی تمایز (همرنگ) و نفی تصنعی و دستوری (فرمانی ـ فتوایی) تفاوت های بطور عینی موجود میان طبقات اجتماعی، مفهوم مائوئیستی طبقه را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

۲
مفهوم مائوئیستی طبقه، به نوبه خود در پیوند کلی ایدئالیستی ـ سوبژکتیویستی با جامعه ـ طرح مائوئیسم، برجسته و عمده می شود و خود را در جهت ضد سوسیالیستی و ضد لنینیستی این جریان جا می دهد.

۳
بر طبق آماجگزاری اجتماعی ـ سیاسی در ایده ئولوژی مائوئیستی نیز تفاوت های عینی موجود میان طبقات اجتماعی ماستمالی می شوند.
به قول رومژانو در مائوئیسم، جای مفهوم «طبقه» را  مفهوم «خلق» می گیرد.
(رومژانو، «منابع و توسعه ایده مائوتسه تونگ»، ص ۲۹۱)

۴
این پدیده، خود را نه فقط در سمتگیری سیاسی ـ داخلی، بلکه علاوه بر آن، در سمتگیری بین المللی رهبری مائوئیستی نمودار می سازد:
«شناخت تاریخ به ما می فهماند که خلق چین و ملل تحت ستم آسیا، افریقا و امریکای لاتین برادر طبقاتی و همرزم همدیگرند.»
(هونگ چی، ۱۹۷۲، شماره ۴، ص ۱۹)

۵
در این سخن هونگ چی، مفاهیم «طبقه»، «خلق» و «ملت» به چیزهای قابل تعویض مبدل شده اند.

۶
در پیوند با طرح مائوئیستی راجع به نقش اجتماعی فقر، این تعویض پذیری مفاهیم فوق الذکر فقط شامل حال خلق های آسیا، افریقا و امریکای لاتین می شود که فقیرترند.

۷
این مسئله که در خلق های آسیا، افریقا و امریکای لاتین تضادهای طبقاتی و تفاوت های طبقاتی وجود دارند، کاملا نادیده گرفته می شود.
۸
جای مبارزه طبقاتی بین المللی رئال را «مبارزه طبقاتی» به مثابه مبارزه خلق های آسیا، افریقا و امریکای لاتین می گیرد که نهایتا تحت تابعیت طرح مبارزه بر ضد «ابر قدرت ها» ست.

۹
با توجه به انگیزه های ایده ئولوژیکی، آغازگاه فکری، طرز تفکر (متد فکری) و ماهیت ایده ئولوژیکی، در مائوئیسم میان سمتگیری در جهت توده حتی الامکان همرنگ (بی تمایز) در داخل چین که از طریق نفی تصنعی ـ فرمانی ـ فتوایی تفاوت طبقاتی پدید می آید و سیاست ژئوپولیتیکی، سیاست به لحاظ محتوا مبتنی بر همرنگی (بی تمایزی ـ طبقاتی)، سیاست مبتنی بر طرح مبارزه بر ضد «ابر قدرت ها» در مقیاس بین المللی مائوئیست ها، مطابقت وجود دارد.

۱۰
میان درک مائوئیستی از مفهوم طبقه و درک علمی و لنینی از مفهوم طبقه  تمایز بنیادی و تضاد جهان بینانه وجود دارد.

۱۱

برای درک مائوئیستی از طبقات، نکات لنینی زیر تعیین کننده نیستند:

الف
«جای طبقات در سیستم تولید اجتماعی به لحاظ تاریخی تعیین شده»

ب
تفاوت کیفی انسان ها با توجه به نوع کسب ثروت اجتماعی»

پ
«تفاوت کیفی انسان ها با توجه به میزان سهم شان از ثروت اجتماعی.»
(لنین، «آثار»، ۱۹۶۱، جلد ۲۹، ص ۴۱۰)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر