۱۳۹۷ فروردین ۳۱, جمعه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۲۲۷)



 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)


برگردان
شین میم شین 
   
جامعه
۱۴
• در تاریخ تفکر سوسیولوژیکی (جامعه شناسی)، قبل از تشکیل مارکسیسم، می توان میان دو طرح زیر راجع به مفهوم جامعه، تفاوت قایل شد:

الف
طرح اول راجع به مفهوم جامعه

۱
• در طرح اول راجع به مفهوم جامعه، جامعه چیز اتمام یافته ای تلقی می شود.
• چیزی که پیش شرط تشکیل آن، اغلب، ساختار سلسله مراتبی (هیرارشی) است.

۲
• جامعه، در این طرح از مفهوم جامعه، به عنوان چیزی خارجی در مقابل فرد قلمداد می شود.
• ضمنا به عنوان چیزی که در ورای کردوکار انسان ها وجود دارد.

ب
طرح دوم راجع به مفهوم جامعه

۱
• طرح دوم راجع به مفهوم جامعه، جامعه را به مثابه جمع افراد محسوب می دارد.

۲
• و یا به مثابه محصول و فراورد قرارداد افراد با یکدیگر می داند.
(تئوری قرارداد جامعه) و غیره

۱۵
• تئوری های مربوط به طرح اول راجع به مفهوم جامعه، حاوی یکی از دو خصلت زیرند:

الف
• حاوی خصلت تله ئولوژیکی (غایی) اند.
• مثلا بویژه در فلسفه اجتماعی قرون وسطی.

• مراجعه کنید به تله ئولوژی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ب
• حاوی خصلت ناتورالیستی (طبیعتگرایی) اند.
• مثلا بر آنند که اجتماعیت (تشکیل جامعه) نتیجه غریزه اجتماعی افراد است.

۱۶

مونتسکیو
(۱۶۸۹ ـ ۱۷۵۱)
رئیس مجلس فرانسه
مؤلف «روح القوانین» (۱۷۴۸)
از چهره های اولین مرحله روشنگری فرانسه

• تئوری های مربوط به طرح دوم راجع به مفهوم جامعه، مثلا در تئوری های مونتسکیو و ژان ژاک روسو، اگرچه به شناخت خصلت قانونمند پیوند های جامعه نایل می آیند و آنها را نتیجه کردوکار انسان ها می دانند، ولی به سوبژکتیویسم در جامعه شناسی گرایش دارند.
• آنها خیال می کنند که اوضاع جامعه می توانند در اثر مداخلات دلبخواهی (سوبژکتیو) دچار تحولا بنیادی گردند.

۱۷

ژان ژاک روسو
(۱۷۱۲ـ ۱۷۷۸)
نویسنده، فیلسوف، پداگوگ، طبیعت پژوه و کمپونیست
از تدارک بینندگان معنوی انقلاب فرانسه

• مونتسکیو و ژان ژاک روسو، بدین طریق جامعه شناسی پوزیتیویستی بعدی را تدارک می بینند.

۱۸



دیوید ریکاردو 
(۱۷۷۲ ـ ۱۸۲۳)
از بنیانگذاران اقتصاد سیاسی کلاسیک بورژوائی انگلیس

• کلاسیک های اقتصاد سیاسی بورژوایی، بویژه آدام اسمیت و ریکاردو با بررسی آناتومی جامعه بورژوایی، نقش مهمی در حلاجی مفهوم جامعه، به عهده می گیرند.

 ۱۹
آدام اسمیت 
(۱۷۲۳ ـ ۱۷۹۰)
فیلسوف اخلاق و اقتصاد دان کلاسیک اسکاتلندی

• آنها هم اما مفهوم جامعه را به طور غیرتاریخی در نظر می گیرند.
• در نتیجه، به طور ناتورالیستی در نظر می گیرند.

۲۰

هنری سن سیمون 
(۱۷۶۰ـ ۱۸۲۵ )
مؤسس مکتب فکری اقتصادی ـ اجتماعی علمی موسوم به سن سیمونیسم
پدر جامعه شناسی علمی و سوسیالیسم اوتوپیکی
از مبارزان جنگ استقلال آمریکا (۱۷۰۶ ـ ۱۷۸۳) بر ضد انگلیس
از طرفداران انقلاب کبیر فرانسه (۱۷۸۹)
در سال ۱۷۹۴ کم مانده بود که به گیوتین سپرده شود

• خصلت تاریخی مفهوم جامعه، به طرز واضح و روشن در فلسفه هگل و سوسیالیسم اوتوپیکی، بویژه در آثار سن سیمون و فوریه تبیین می یابد.

۲۱

فرانسوا ماری چارلز فوریه
 (۱۷۷۲ ـ ۱۸۳۷)
سوسیالیست اوتوپیکی فرانسه

• مفهوم جامعه، هم در فلسفه هگل و هم در سوسیالیسم اوتوپیکی، اما با عناصر تله ئولوژیکی مخلوط می شود.

۲۲
• خدمت تعیین کننده هگل و سوسیالیسم اوتوپیکی، این است که اولین گام در جهت تمیز واضح و روشن مراحل کیفی توسعه تاریخی معین جامعه برداشته می شود.
• اگرچه معیارهای تمیز (تفاوت گزاری)، هنوز به طرز ایدئالیستی اثبات و تعیین می شوند.

۲۳
• هم بررسی های مبتنی بر آناتومی جامعه بورژوایی (مونتسکسو و روسو) و هم تلاش مبتنی بر بررسی تاریخی هگل و سوسیالیسم اوتوپیکی هر کدام از مراحل توسعه بنیادی جامعه، شرایط تئوریکی و متدیکی (نظری و اسلوبی) شالوده ای لازم را برای تدوین تئوری فرماسیون اقتصادی جامعه، توسط مارکس و انگلس فراهم می آورند.

۲۴
• تئوری فرماسیون اقتصادی جامعه در تئوری و پراتیک احزاب مارکسیستی ـ لنینیستی و کشورهای سوسیالیستی، نقش بنیادی بازی می کند.

۲۵
• بویژه مهم در این زمینه، تئوری سوسیالیسم به مثابه فرماسیون نسبتا مستقل جامعه است که توسط حزب سوسیالیستی متحده آلمان دموکراتیک (اس ای دی) تدوین شده است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر