ویرایش
و تحلیل از
فریدون
ابراهیمی
برخورد خداوند به بنده خاطی
و پروردگار بی نیاز شما
صاحب
رحمتی بسیار عام گستر است.
سوره انعام
آیه ۱۳۳
·
ترجمه این آیه احتمالا نادرست است:
·
عامگستر بی معنی است.
·
شاید عالمگستر باشد.
·
معنی تحت اللفظی:
·
پروردگار شما بی نیاز است و رحمت
فراگیری دارد.
·
در این آیه و آیات بعدی، طرز رفتار
خدا با بنده خاطی تبیین می یابد.
·
آیات قرآن را باید بطور مشخص مورد
بررسی قرار داد.
·
چون هر آیه بسته به شرایط مشخص
نازل می شود و حاوی راه حل مناسب با آن شرایط است.
·
از این آیات می توان دریافت که تصمیم
رسول خدا راجع به خاطی تواب از چه قرار است:
1
و پروردگار بی نیاز شما
صاحب
رحمتی بسیار عالم گستر است.
·
چون رسول اکرم قصد قبول توبه تواب
را دارد، تعریف مناسب با آن را از خدا ارائه می دهد:
2
و پروردگار
·
این «و» های آیات الهی، فرمالیسم
محض اند.
·
یعنی فاقد کمترین دلیل و معنا و هوده
اند.
·
«و» معمولا به عنوان حرف ربط، کلمات و یا جملات
متنوعی را به یکدیگر پیوند می دهد:
·
حسن و حسین رفتند.
·
حسن آمد و حسین رفت.
3
·
«و» در اول جمله بی معنی و بی هوده است.
·
رسول اکرم با این «و» های بی هوده
و بی معنا، قصد پوز دادن به کریم و اکرم داشته است.
·
قصد خالی بندی داشته است.
·
اگر حافظه خطا نکند، سران ساز و
مان چریک های فدائی و خلق هم آیات خود را با همین فرمالیسم «و»، «و هر آینه» و
غیره نازل می کردند.
·
تفخر توانگر کند فرد را.
4
و پروردگار
·
رسول اکرم خدا را پروردگار قلمداد
می کند.
·
پروردگار در آثار سعدی بکرات به
کار می رود:
·
پروردگار بنده.
·
پروردگار غلام.
·
پروردگار بنده کسی است که پرورش بنده
را به عهده می گیرد.
·
پروردگار بنده، ارباب بنده داری
است که بنده وحشی را اهلی می کند.
·
اگر از عهده پرورش او برنیاید،
یعنی اگر بنده تن به اهلی شدن در ندهد، او را نا اهل می نامند.
·
فرزند و یا بنده نا اهل به فرزند و
بنده ای اطلاق می شود که برخلاف آداب و عادات خانواده و پروردگارش عمل کند.
5
و پروردگار
·
رسول اکرم بدین طریق و با این
ترفند، بسان روح الله خمینی، دوئالیسم مربی و مربا را به شکل دوئالیسم پروردگار و
بنده بسط و تعمیم می دهد تا زمینه تئولوژیکی و پسیکولوژیکی لازم را برای قبول توبه
تواب فراهم آورد.
·
چون مربی بنده ی خاطی شخص شخیص خدا
بوده، پس او را می شناسد و توبه اش را درجا می پذیرد.
6
و پروردگار بی نیاز شما
·
سؤال انگیز صفتی است که رسول اکرم
به پروردگار نسبت می دهد:
·
پروردگار بی نیاز.
·
رسول اکرم بدین طریق با تیر واحدی در
آن واحد، چندین نشان می زند:
الف
·
او ـ قبل از همه ـ بنده خاطی تواب را
به مثابه موجودی بی همه چیز و محتاج مورد تحقیر قرار می دهد و پروردگار بنده را به
مثابه ثروتمند و بی نیاز مورد تجلیل قرار می دهد.
·
به عبارت دیگر، دوئالیسم توانگر و
گدا را به شکل دوئالیسم پرودگار بی نیاز و بنده نیازمند بسط و تعمیم می دهد.
ب
·
پس از بازداشت سران حزب توده و
رسواسازی بی شرمانه آنان در مطبوعات و رسانه ها، شباهنگام کوسه با همین دوئالیسم بر
لب در صفحه تلویزیون ظاهر شد:
·
خیال نکنید که دول سوسیالیستی به
حمایت از شما برخواهند خاست.
·
«ما به آسانی آب خوردن می توانیم همه آنها را
بخریم.
·
فقط کافی است قرار داد خرید چند
پیت پنیر با آنها ببندیم.»
·
(نقل به مضمون)
·
محتوای این سخن کوسه با محتوای
همین آیه انطباق مضمونی ـ معیاری ـ ایده ئولوژیکی دارد:
·
این به معنی معیار معیارها جا زدن میزان
ثروت است.
·
هر کس خرپول تر و بی نیازتر، به
همان اندازه، عزیزتر و ارجمندتر.
ت
و پروردگار بی نیاز شما
·
از همین مفهوم همین آیه می توان به
ماهیت طبقاتی رسول اکرم و اسلام پی برد.
·
رسول اکرم و اسلام بلحاظ طبقاتی،
ضد توده ای، ضد توده مولد و زحمتکش است.
·
توده را رسول اکرم فقط وقتی لازم
دارد که به خونش نیاز دارد.
·
تا بر امواج خون توده کشتی منافع طبقه
حاکمه بنده دار را به ساحل ایدئال رساند.
·
خدای اسلام خدای بی نیاز و خدای بی
نیازان است و نه خدای توده های بی همه چیز مولدِ همه چیزِ محتاج همه چیز.
7
و پروردگار بی نیاز شما
صاحب
رحمتی بسیار عالم گستر است.
·
صاحب رحمت جا زدن خدا نشانه تصمیم
رسول اکرم راجع به قبول توبه تواب است.
·
چون پروردگار بنده، بی نیاز و بخشنده
است، پس توبه بنده خاطی را می پذیرد و اجازه می دهد که استثمار شود.
·
اما اگر همین بنده خاطی، پیر و یا
علیل بود و به درد استثمار نمی خورد، رسول اکرم آیه مطلقا متضادی نازل می کرد و از
قبول توبه اش توسط پروردگار بی نیاز صاحب رحمت عالمگستر نا امیدش می ساخت و بسان
سگ گری از درگاه خدا و خود می راند.
8
و
پروردگار شما صاحب رحمتی وسیع است
و
عجله در عقوبت گناهکاران نمی کند
سوره انعام
آیه ۱۴۷
·
این آیه قرآن کریم فاقد صراحت آیه قبلی
است:
·
پروردگار بنده کماکان صاحب همان
رحمت وسیع قبلی است، ولی در عقوبت (شکنجه و عذاب) بندگان خاطی عجله ندارد.
·
یعنی سر فرصت آنها را دراز می کند
و تن شان را به ضرت شلاق آتشین آش و لاش می کند تا دیگر از املاک اربابی پا به
فرار نگذارند.
·
وقتی از ضرورت بررسی مشخص آیات قرآن
سخن می رود، به همین دلیل است.
9
همانا
رحمت و بخشش من
تمامی
اشیاء و موجودات را فرا گرفته است
سوره اعراف
آیه ۱۵۶
·
این آیه حال و هوای دیگری دارد:
·
خدا نه تنها توبه تواب جاندار را،
بلکه حتی توبه جانوران و جمادات را در جا می پذیرد.
·
خوش به حال جماد و جانور و جانداری
که چنین خدائی دارد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر