اثری از مجید افسر
دموکراسی و کاپیتالیسم
(تأملاتی در
زمینه رابطه ای مسئله زا)
پروفسور دکتر
فرانک دپه
برگردان میم حجری
برگردان میم حجری
فصل
دوم
آزادی
ـ برابری ـ برادری (همبستگی)
·
تضاد یادشده در انقلابات بورژوائی شکوفا می شود.
·
شعار «آزادی ـ برابری ـ برادری (همبستگی) » متعلق به سال 1789 (انقلاب کبیر فرانسه) از سوی
سیستم های بزرگ تفکر سیاسی قرن نوزدهم ـ
لیبرالیسم و سوسیالیسم ـ
بطرزی متفاوت و چه بسا متضاد مورد تفسیر قرار می گیرد.
I
آزادی
·
آزادی برای لبیرالیسم به معنی برچیدن «قید و بند های فئودالی» است
:
1
·
آزادی برای لبیرالیسم
به معنی خودفرمائی
سیاسی طبقه بورژوا در مقابل سلطنت استبدادی است.
2
·
آزادی برای لبیرالیسم به معنی امکان پذیر ساختن تحرک
آزاد نیروی کار در «بازار کار» است.
3
·
آزادی برای لبیرالیسم به معنی پایان دادن به سیستم
ارباب ـ رعیتی است.
4
·
آزادی برای لبیرالیسم به معنی
ممنوعیت کار بردگی است.
II
برابری
برابری
·
برابری برای لیبرالیسم ماهیتا به معنی برابری
حقوقی است و به هیچوجه به معنی
برابری سیاسی شهروندان نیست:
1
·
حق انتخابات عمومی و برابر برای
اولین بار در قرن بیستم بوسیله جنبش کارگری
(بر ضد انتخابات نابرابر مبتنی بر میزان ثروت، املاک و مستغلات) به بورژوازی
تحمیل می شود.
2
آرتور روزنبرگ (1889 ـ 1943)
مورخ تاریخ باستان و سیاستمدار مارکسیست آلمانی الاصل
از اعضای حزب کمونیست آلمان (1918 و 1920)
تبعید سوئیس (1933)
تبعید انگلستان (1934)
پروفسور تاریخ باستان در دانشگاه لیورپول
تبعید آمریکا (1937)
پروفسور تاریخ باستان در دانشگاه برووکلین آمریکا
آثار:
دموکراسی و مبارزه طبقاتی در جهان باستان (1921)
تاریخ بلشویسم (از مارکس تا کنون) (1932)
فاشیسم و جنبش توده ای
(صعود و تلاشی آن)
(1934)
دموکراسی و سوسیالیسم (1938)
دموکراسی و مبارزه طبقاتی (193)
·
دموکراسی
در قرن نوزدهم جزو شعارهای
چپ ها ست و
بنظر خیلی ها با سوسیالیسم
مترادف است.
·
مراجعه کنید به آثار
آرتور روزنبرگ
3
·
مفهوم «برابری»
لیبرالیسم (تا امروز) اصلا
و ابدا شامل اقتصاد و جامعه
نمی شود.
4
·
شعار سه عضوی
«آزادی ـ برابری ـ برادری (همبستگی)») برای چپ ها قبل از همه به معانی زیرین بوده است:
الف
·
آزادی (به انضمام آزادی فردی) تنها بشرط برابری اقتصادی
و تأمین اجتماعی می تواند وجود داشته باشد.
ب
·
حقوق مربوط به آزادی و حقوق شهروندی (که با اعلامیه حقوق بشر اعلام می شود)
باید واقعا اعتبار عام
داشته باشد.
·
یعنی شامل حال همه باشد.
ت
·
در جامعه باید بر ضد
قانون رقابت
ایندیویدوئالیستی (مبتنی بر فردگرائی) در
بازار، روابط مبتنی بر همبستگی و تأمین اجتماعی برقرار
شوند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر