اثری از مجید افسر
دموکراسی و کاپیتالیسم
(تأملاتی در
زمینه رابطه ای مسئله زا)
پروفسور دکتر
فرانک دپه
برگردان میم حجری
برگردان میم حجری
فصل
دوم
آزادی
ـ برابری ـ برادری (همبستگی)
ادامه
کارل
پولانی (1886 ـ 1964)
مورخ
اقتصادی مجارستانی ـ اطریشی
عالم اقتصاد و علوم اجتماعی
برقراری پیوند میان تئوری اقتصادی ـ علوم سیاسی ـ آنتروپولوژی فرهنگی
آثار:
تحول بزرگ
عالم اقتصاد و علوم اجتماعی
برقراری پیوند میان تئوری اقتصادی ـ علوم سیاسی ـ آنتروپولوژی فرهنگی
آثار:
تحول بزرگ
(کتاب
اصلی جامعه شناسی )
منشاء فرم پولی اقتصاد
منشاء فرم پولی اقتصاد
·
کارل پولانی
فاجعه اوایل قرن بیستم را
در طلاق قوای بازار از «همسر» اجتماعی شان می
داند.
1
·
بنظر کارل پولانی،
آزادی با کنترل مستقیم
بازارها در پیوند مستقیم قرار دارد:
·
«حقوق شهروندی که تاکنون برسمیت شناخته نشده اند،
باید به قانون اساسی دولتی ضمیمه شوند.
·
پایان اقتصاد بازار می تواند آغاز دوره ای از آزادی باشد
که بشریت هرگز به خود ندیده است.
·
آزادی نه فقط عملا بمثابه حق غیر طبیعی طبقات ممتاز، بلکه
به مثابه حقوق تضمین شده که از مرزهای تنگ عرصه سیاسی پا بمراتب فراتر می نهد و به
ساختارهای درونی جامعه می رسد.»
2
·
رابطه کاپیتالیسم با دموکراسی و همچنین
حتی درک دموکراسی
هرگز نمی تواند چنین ساده
لوحانه مطرح شود که فوکویاما و فریدمن و مریدان بیشمارشان مطرح
می کنند.
3
·
رابطه کاپیتالیسم با دموکراسی
و همچنین حتی درک
دموکراسی ـ
درست برعکس ـ
بوسیله تضادهائی مشخص می شوند که در مبارزات سیاسی و اجتماعی
تا عصر حاضر بکرات شعله ور شده اند
و بنا بر شرایط زمانی
تاریخا مشخص چهره عوض می کنند.
4
·
نقش دوگانه بورژوا ـ شهروند
که مارکس
جوان کشف و افشا می کند،
تضاد اصلی دموکراسی
بورژوائی را نشانه گذاری می کند:
·
برابری فرمال شهروندان
(که قبل از تحمیل حق انتخابات عمومی از سوی جنبش کارگری به هیچوجه وجود
نداشته) در تضاد ساختاری با نابرابری اجتماعی صاحبان
وسایل تولید و کارگران مزدبگیر قرار دارد.
5
·
این
نابرابری اجتماعی (میان طبقات) به نوبه خود،
پایه مناسبات قدرت سیاسی را
تشکیل می دهد که در دولت جمع می آید.
6
·
(انتقاد مارکسیستی از دموکراسی بورژوائی بمدت
مدیدی ندیده که در روابط حاکمیتی میان جنسیت ها بورژوازی
حتی برابری فرمال
را هم برسمیت نشناخته است.)
7
·
آماج مبارزه توده های تحت ستم
حل این تضاد ساختاری از
طریق گسترش دموکراسی در خود جامعه
است.
8
·
مارکس این آماج را به مثابه «بازپس گرفتن قدرت دولتی از سوی خلق» جمعبندی
می کند و منظورش دورنمای کمونیستی
است.
9
·
اما در واقع، پس از سال 1917 بطرز بکلی دیگری توسعه
یافته است.
10
·
در
دورنمای رفرمیستی حزب
سوسیال ـ دموکرات، برعکس، هدف این بود که تناسب قوا میان طبقات اجتماعی در قانون
اساسی بصورت قراردادی ثبت شود و بوسیله دولت دموکراتیک تضمین گردد.
11
قرآن
تربورن (1941)
جامعه شناس
معروف جهان از سوئد
پروفسور دانشگاه های بیشماری در همه قاره های جهان
آثار:
انتقاد از مکتب فرانکفورت (1970)
علم ـ طبقه ـ جامعه (1976)
طبقه حاکم چه خواهد کرد، اگر من حاکم شوم؟ (1980)
آسیا و اروپا در گلوبالیزاسیون (2005)
نابرابری در جهان (2006)
از مارکسیسم تا پسامارکسیسم (2009)
جهان ـ راهنمائی برای مبتدیان (2010)
پروفسور دانشگاه های بیشماری در همه قاره های جهان
آثار:
انتقاد از مکتب فرانکفورت (1970)
علم ـ طبقه ـ جامعه (1976)
طبقه حاکم چه خواهد کرد، اگر من حاکم شوم؟ (1980)
آسیا و اروپا در گلوبالیزاسیون (2005)
نابرابری در جهان (2006)
از مارکسیسم تا پسامارکسیسم (2009)
جهان ـ راهنمائی برای مبتدیان (2010)
·
برسمیت شناسی مالکیت خصوصی و بازار می
بایستی با تضمین کلکتیف مزدبگیران بوسیله قانون،
قراردادهای کار و دولت رفاه مدرن (به انضمام «کار تماموقت») در رابطه باشد.
12
·
این «صیغه موقت دموکراسی با لیبرالیسم» (به قول قرآن تربورن) در روزگار معروف به «عصر طلائی» کاپیتالیسم
فوردیستی پسا جنگ
نام داشت.
13
·
تحقق این توافق همواره در نتیجه مبارزه
طبقاتی میان طبقات و تناسب قوای طبقاتی تاریخا مشخص مبتنی بر آن بوده
است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر