۱۳۹۳ مرداد ۲۲, چهارشنبه

استنباط


 پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
برگردان شین میم شین

·        استنباط  به روند شناخت حسی و محصول آن اطلاق می شود.

1
·        شناخت انسانی با استنباط حسی آغاز می شود و به تفکر انتزاعی ارتقا می یابد.

2
·        درجریان تفکر انتزاعی، مواد استنباط شده از تجربه حسی، مورد حلاجی قرار می گیرند.

3

·        به قول لنین، «راه دیالک تیکی شناخت حقیقت، یعنی راه دیالک تیکی شناخت واقعیت عینی از استنباط زنده شروع می شود، به تفکر انتزاعی می رسد و از تفکر انتزاعی شروع می شود و به پراتیک می رسد.»
·        (کلیات لنین، جلد 38، ص 160)

4
·        استنباط و تفکر دو مرحله جدا از هم روند شناخت نیستند، بلکه دو گشتاور روند شناخت اند، که متقابلا در یکدیگر نفوذ می کنند.

5
·        واقعیت عینی، در استنباط، به صورت ادراک و یا به صورت فرم بازتولید شده تصور، بمثابه پدیده یگانه و واحدی موجود است، پدیده واحدی که در آن منفرد و عام، غیر ماهوی و ماهوی، تصادفی و ضرور هنوز از یکدیگر تفکیک نشده اند.

·        مراجعه کنید به ادراک، تصور، دیالک تیک منفرد (خاص) و عام، دیالک تیک نمود و بود (پدیده و ماهیت)، دیالک تیک تصادف و ضرورت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری 

6
·        تفکیک (تفاوت گذاری میان) منفرد و عام، غیر ماهوی و ماهوی، تصادفی و ضرور در جریان حلاجی عقلی مواد حاصل از استنباط، یعنی در روند تفکر انجام می گیرد.

7
·        این تصور که استنباط  تنها منفرد، غیرماهوی و تصادفی را در بر می گیرد و تفکر در برگیرنده عام، ماهوی و ضرور است، به معنی پاره کردن متافیزیکی و غیردیالک تیکی رشته پیوند میان منفرد و عام، نمود و بود (ماهیت)، تصادف و ضرورت است.

8
·        چنین تصوری نهایتا به این نتیجه باطل می رسد، که گویا عام، ماهیت و ضرورت مولود خود تفکر اند.

9
·        شالوده نویرودینامیکی استنباط را سیستم علائم اولیهکردوکار عصبی انسانی تشکیل می دهد.

·        مراجعه کنید به احساس، تفکر، شناخت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر