۱۳۹۳ مرداد ۲۶, یکشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (156)


فصل پنجم
 ایدئالیسم
پروفسور دکتر اندراس گدو
برگردان شین میم شین
بخش پنجم
معمای حیات به مثابه موضوع وحشت انگیز فلسفه     

·        اولین موج نیچه ای در نقطه عطف قرن (قرن 19 به قرن 20) در مرحله نهائی مسخ ایدئالیسم در فلسفه بورژوائی واپسین صورت می گیرد.

1
·        فلسفه حیات در این اثنا به مثابه جریانی بین المللی در فرم های گوناگون متعدد منشعب به فرقه های مختلف نمودار می گردد.

الف
·        فلسفه حیات در صدد تسخیر حیات فکری جامعه بورژوائی در آن زمان برمی آید.

ب
·        فلسفه حیات می کوشد تا خود را به مثابه طرز تفکر بنیادی فلسفه بورژوائی واپسین جا بیندازد. 

ت
·        و همزمان برای خود به مثابه مکتبی فلسفی و به عنوان فلسفه مدرسی مقبولیت کسب کند و به عبارت دیگر در فلسفه مدرسی رایج در این دوره نفوذ کند.

2
·        تلاش های فلسفه حیات حول مفهوم «حیات» صورت می گیرند. 

الف
·        فلسفه حیات مفهوم «حیات» را اولا به مثابه معما مطرح می سازد.

ب
·        ثانیا به مثابه تنها موضوع تیره و وحشت انگیز فلسفه جا می زند.

3
·        فلسفه حیات ـ قبل از همه ـ  مفاهیم زیر را در معبد مفهوم وحشت انگیز «حیات» قربانی می کند: 

الف
·        مفهوم تاریخ را 

ب
·        مفهوم شناخت را 

ت
·        مفهوم حقیقت را 

پ
·        مفهوم پیشرفت اجتماعی را 

قسمت اول
    هرمه نویتیک حیات:
ویلهلم دیلتی
هرمه نویتیک به روش علمی برای تفسیر و توضیح متنی (مثلا انجیل)   و یا اثر هنری ئی اطلاق می شود.
هرمه نویتیک در فلسفه حیات به روش متافیزیکی درک حیات انسانی اطلاق می شود.
مراجعه کنید به هرمه نویتیک  در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

·        اگرچه امکانات ناهمگرای فلسفه حیات ذاتی تفکر نیچه بودند، ولی تفسیر این امکانات ـ حداقل تفسیر بخشی از آنها ـ در این زمان مستقل از آنها که در فلسفه نیچه مطرح شده اند، صورت می گیرد.
·        پیوند میان فرم های نمودین مختلف فلسفه حیات و نیچه بعدها معلوم می گردد.

 ویلهلم دیلتی (1833 ـ 1911)
فیلسوف، روانشناس، پداگوگ آلمانی
از فلاسفه متعلق به فلسفه حیات (اگزیستانسیالیسم آلمانی) 
او پدیده را نه بر بنیان قانونمندی های طبیعی، بلکه بر بنیان خودقانونمندی عالم روحی و روانی انسانی توضیح می داد.
او جزو مؤسسین علوم روحی محسوب می شود.
او ضمنا مؤسس متد هرمه نویتیک و روان شناسی فهمنده است.
او این متد را در آموزش جهان بینی بکار می بندد.

·        ویلهلم دیلتی می خواهد برای فلسفه حیات خاص خود بر ضد «ذلت بزرگ سوبژکتیویته بی حد و مرز نیچه» مقبولیت کسب کند.
·        (ویلهلم دیلتی، «مجموعه آثار»، جلد 3، ص 210، 1959) 

·        دیلتی می نویسد:
·        «نیچه مثال وحشت انگیزی در زمینه های زیر است:

الف
·        جوجه های ارواح منفرد در فراتر رفتن از خویشتن به کجا می روند؟ 

ب
·        کدامیک از جوجه های ارواح مذکور می خواهد به درک چیزهای ماهوی در خویشتن نایل آید؟ 

ت
·        نیچه دست رد بر سینه تاریخ می زند.
·        شاید به دلیل نفرت از بی حد و مرز بودن جزئیات انتقادی چیزها که بدون آنها علمی نمی تواند وجود داشته باشد.»
·        (همانجا، جلد 5، ص 528)  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر