۱۳۹۳ مرداد ۲۸, سه‌شنبه

هرمه نویتیک (2)


پروفسور ویلهلم رایموند بایر
برگردان شین میم شین

8
 نیکولای هارتمن (1882 ـ 1950)
از فلاسفه بورژوائی واپسین
فیلسوف و پروفسور فلسفه آلمانی
از اونتولوگ های بنیادی
نماینده رئالیسم انتقادی
از نوسازان مهم متافیزیک در قرن بیستم
آثار او:
اونتولوژی (4 جلدی)
جلد اول: بنیانگذاری اونتولوژی
جلد دوم: امکان و واقعیت
جلد سوم: ساختمان جهان واقعی
جلد چهارم: آموزش مقوله ای و فلسفه طبیعت
فلسفه ایدئالیسم آلمان
اتیک
ارسطو و هگل
خطوط اصلی متافیزیک شناخت
فکر فلسفی و تاریخ آن

·        در تعیین گشتاورهای معرفتی ـ نظری ایدئالیسم و در ارزیابی اونتولوژی نوین نیکولای هارتمن و تعالیم او راجع به عینی سازی های روح می توان هرمه نویتیک را به مثابه کشف و درک فرم های معنامند عینی سازی های روح تصور کرد.

9
·        هرمه نویتیک اگر از طرف اوبژکت بنگریم، به مثابه پژوهش پدیده هائی تلقی می شود که در زمینه معنامندی از نقطه نظر معرفتی فرم یافته تحت تابعیت تعالیم علامتی (سمیوتیک) قرار دارند.   

10
·        تبیین بوسیله زبان بغایت دقت مند و وسواس آمیز هرمه نویتیک معاصر بدان علمیت ظاهری خاصی می بخشد.
·        این جنبه معرفتی ـ نظری ضامنی است برای هرمه نویتیک در زمینه شانه خالی کردن از پاسخ به مسائل مطروحه در هر دوران، که قاعدتا باید با توسل به قوانین اساسی هرمه نویتیکی از پدیده های قبلی روشن شود.

الف
·        هایدگر می نویسد:
·        «تفسیر باید بفهمد که وظیفه اول و مدام و آخرش ممانعت از پیشنهاد پیشداشت، پیش بینی و پیشدستی از طریق جرقه های ذهنی و   مفاهیم توده ای است.»

·        (هایدگر در این جفنگ واژه بازی می کند تا عوامفریبی اش مقبول افتد:
·        و گرنه معانی معمولی واژه های او به شرح زیر اند:
·        معنی دقیق پیشنهاد، عوامفریبی است.
·        چیز وارونه را به عنوان چیز درست قالب کردن است.
·        ظاهرسازی است.
·        معنی دقیق پیشداشت، قصد و نیت است.
·        معنی دقیق پیش بینی، احتیاط است.
·        معنی دقیق پیشدستی، سبقت در کرد و کاری است.
·        منظور هایدگر از مفاهیم توده ای خود معمائی است.
·        احتمالا  منظور او  مفاهیم راسیونالیستی فلسفی است.
·        مترجم)  

ب
·        آنچه دستاوردی برای عضر حاضر جا زده می شود، واژه «فهمیدن» خوشایند در حرف است که در حالت مطلوب امر مسلمی است، ولی عملی و یا کاری نمی تواند باشد.

11
 فریدریش اشلایرماخر (1768 ـ 1834)
تئولوگ پروتستانی
فیلولوگ کهن
تئوریسین دولتی
سیاستمدار کلیسائی
پداگوگ
مترجم آثار افلاطون به آلمانی
مؤسس هرمه نویتیک نوین

·        یکی از رسالت هائی که از زمان اشلایرماخر بر دوش هرمه نویتیک نهاده شده، به شرح زیر است:

«نویسنده ای را بهتر از آن بفهمیم که خود او خودش را فهمیده است.»

الف
 اوتو فریدریش بولنوف (1903 ـ 1991)
پداگوگ و فیلسوف آلمانی
از فلاسفه بورژوائی واپسین
از نمایندگان فلسفه حیات
اگزیستانسیالیسم
فنومنولوژی

·        اوتو فریدریش بولنوف در سال 1940 به اندیشه به مثابه سؤال چنگ می زند.

ب
 مارتین هایدگر (1889 ـ 1976)
فیلسوف آلمانی در سنت فنومنولوژی هاسرل، فلسفه حیات ویلهلم دیلتی، اگزیستانسیالیسم کیرکگارد
منتقد فلسفه غرب و توسعه درک جدیدی از انسان و جهان
از ایدئولوگ های سینه چاک فاشیسم آلمان

·        هایدگر در سال 1954 در نوشته ای تحت عنوان «تفکر به چه معنی است؟» پا جای پای بولنوف می نهد و به مثابه «پرسش هر اندیشنده ای را در سؤال انگیزی اندیشیده اش بپرسیم»، مطرح می سازد.

ت
·        از دید هایدگر نه اندیشنده خودش را می فهمد و نه شاعر.
·        امکان فهم پدیده های قبلا عرضه شده (وانمود شده)، فقط بواسطه فرد «ثالثی» بالفعل می شود.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر