۱۳۹۳ شهریور ۶, پنجشنبه

جامعه اولیه (2) (بخش آخر)


پروفسور هانس شولتسه
برگردان شین میم شین

5
·        تفکر انسان های جامعه اولیه در آغاز کاملا بوسیله پراتیک بلاواسطه زندگی شان تعیین می شود که در آن، جهان خارج آن سان که هست، انعکاس می یابد.

·        به قول مارکس و انگلس، «طبیعی است که شعور، در آغاز عبارت بود از آگاهی صرف به محیط محسوس پیرامون و به پیوند ساده چیزها و انسان های دیگر با فرد شناسنده.»
·        (کلیات مارکس و انگلس، جلد 3، ص 31)

6
·        در مرحله بعدی جامعه اولیه، بر بنیان کردوکار حیاتی انسانی، تصورات تخیلی راجع به پیوندهای علی هنوز ناشناخته در طبیعت تشکیل می شوند، که تحت شرایط اجتماعی معین به نگرش های مذهبی توسعه می یابند.

7
·        در این نگرش ها (مثلا توتمیسم، انیمیسم، فتیشیسم و امثالهم) عجز انسان ها در مقابل طبیعت انعکاس می یابد.

·        مراجعه کنید به انیمیسم، فتیشیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

8
·        ولذا نخستین فرم جهان بینی، که در جامعه اولیه تشکیل می یابد، آمیزه ای از نظریات ماتریالیستی خودپو راجع به طبیعت و زندگی انسانی و تصورات اسطوره ای بوده است.
·        در این نظریات، روابط انسان ها نسبت به محیط زیست شان به شکلی تخیلی ـ توهمی انعکاس می یابد.

9
·        فرم های مختلف شعور اجتماعی، بویژه اخلاق، هنر و مذهب در جامعه اولیه جوانه می زنند، ولی همچنان نامتمایز، درهم تنیده و منسجم به وجود خود ادامه می دهند.

10
·        فرم های معینی از شعور، مثلا شعور سیاسی و قضائی، تنها پس از پیدایش مالکیت خصوصی، طبقات و دولت توسعه می یابند.
·        (یعنی در جامعه برده داری توسعه می یابند. مترجم)  

11
·        در دامن جامعه اولیه است که به دنبال  تقسیم کار و رواج مبادله محصولات تولیدی، مالکیت خصوصی بر وسایل تولید توسعه می یابد و میان همبودهای خانوادگی و خانواده های منفرد نابرابری اقتصادی پدید می آید.

12
·        بعد اشرافیت جنتیل (اشرافیت نجابتی) پا به عرصه می نهد:
·        آنگاه سالخوردگان، سرلشگران، کاهنان و امثالهم دارائی عمومی را از آن خود می کنند و اعضای خانه خراب شده همبود را به نوکر و سرسپرده خود بدل می سازند.
13
·        بدین طریق، اولین فرم تاریخی برده داری (برده داری مبتنی بر پدرسالاری و یا خانگی) در جامعه نجابتی پدرسالار پا به عرصه وجود می نهد، که نخست اسرای جنگی و سپس اعضای همبود نجابتی به غلام و برده بدل می شوند.

14
·        پیش شرط پیدایش جامعه برده داری به قول مارکس و انگلس، عبارت بوده از «رشد تولید در کلیه رشته ها (دامپروری، کشاورزی، کار صنعتی خانگی) که امکان تولید فراورده مازاد بر احتیاج فردی را برای نیروی کار انسانی فراهم می آورد.»
·        (کلیات مارکس و انگلس، جلد 21، ص 157)

15
·        بدین طریق، تصاحب محصول کار دیگران بطور کلی امکان پذیر می گردد.

16
·        تحدید (محدود کردن)  حقوق همبود خانوادگی و توسعه عناصر دولت، با تشکیل اشرافیت نجابتی دست در دست می رود.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر