۱۳۹۲ مرداد ۱۵, سه‌شنبه

میر داماد


 
سرچشمه:  
سایت رسمی نیمایوشیج



  میرداماد
میر برهان الدین محمد باقر استرآبادی
 (699 ـ  1040)
معلم ثالث و متخلص به اشراق
 فیلسوف، متکلم  و فقیه برجسته دوره صفویه
 
نیمایوشیج 
لاهیجان
از ارکان مکتب فلسفی اصفهان

(16. 2. 1309)
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

·       میرداماد

·       میرداماد شنیدستم من
·       که چو بگزید بُنِ خاک، وطن
·       بر سرش آمد واز وی پرسید
·       ملک قبر، که من ربک من؟

·       میر بگشاد دو چشم بینا
·       آمد از روی فضیلت به سخن:
·       «اسطقسی است!»
·       بدو داد جواب.
·       «اسطقساتِ دگر زو متقن«.

·       حیرت افزودش از این حرف، ملک
·       برد این واقعه پیش ذوالمَن:
·       «به زبانِ  دگر این بنده ي تو
·       می دهد پاسخ ما در مدفن.»  

·       آفریننده بخندید و بگفت:
·       «تو به این بنده ي من، حرف نزن!
·       او در آن عالم هم زنده که بود
·       حرف ها زد که نفهمیدم من.»  
  
ذوالمن: خدای لایتناهی
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر