۱۳۹۲ مرداد ۱۵, سه‌شنبه

تمرین تفکر مفهومی (135)


تحلیلی از شین میم شین
 سعدی
(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص 8 ـ 10)

صدف را که بینی ز دردانه پر
نه آن قدر دارد که یکدانه در

·       معنی تحت اللفظی بیت:
·       صدفی که پر از دانه های ریز در است، ارزش صدفی را که حاوی  در یکدانه ای است، ندارد.

·       بنظر سعدی صدف مملو از درهای خرد، ارزش در یکدانه را ندارد.

·       سعدی با این مقایسه قصد آموزش کدامین شناخت افزار دیالک تیکی را دارد؟

·       برای پاسخ به این پرسش بهتر است به چیزهائی که مورد مقایسه قرار می گیرند، توجه کنیم:

1

·       صدفی مملو از دانه های در خرد با صدفی حاوی یکدانه در مورد مقایسه قرار می گیرند
·       سعدی در این بیت نیز تعداد درها را در دو صدف مورد مقایسه قرار می دهد.
·       می توان گفت که مقوله کمیت را به شکل چندین در و یک در بسط و تعمیم می دهد:
·       صدف اول بلحاظ کمی برتر از صدف دوم است.
·       چون مثلا حاوی ده عدد در کوچک است.
·       در حالیکه صدف دوم حاوی فقط یک در بزرگ است.

2

·       سعدی بعد مقوله کیفیت درها را به شکل درهای خرد و در یکدانه بسط و تعمیم می دهد.
·       در یکدانه بلحاظ کیفی برتر از درهای خرد متعدد است.

3

·       خواننده اکنون سر در گم است و قادر به تصمیم گیری قطعی نیست:

الف

·       چون صدف اول بلحاظ کمی برتر از صدف دوم است:
·       مثلا حاوی 10 در کوچک است.
·       درحالیکه صدف دوم حاوی فقط و فقط یک در بزرگ است.

ب

·       اما از سوی دیگر در صدف دوم بزرگتر از درهای صدف اول است.
·       یعنی صدف دوم بلحاظ کیفی برتر از صدف اول است.

4

·       سعدی اعلام می دارد که در یکدانه ی صدف دوم صدبار بهتر از درهای خرد صدف اول است.
·       خواننده حتما از سعدی دلیل می طلبد.
·       چه آسانتر از ارائه دلیل برای دیالک تیسین بزرگ قرون وسطی:

5

·       سعدی خواهد گفت که در دیالک تیک کمیت و کیفیت، نقش تعیین کننده از آن کیفیت است.
·       کیفیت در یکدانه در صدف دوم بهتر از کیفیت درهای ریز صدف اول است.
·       به همین دلیل در یکدانه ی صدف دوم برتر و بهتر و ارزشمندتر از همه درهای ریز صدف اول است.

·       استدلال نظری (تئوریکی) همین است. 

·       استدلال نظری ولی کافی نیست.
·       چون در دیالک تیک تجربی ـ نظری نقش تعیین کننده از آن تجربی است   

6


·       خواننده می تواند دلیل تجربی هم از شیخ بزرگ شیراز طلب کند.

·       سعدی در این زمینه هزاران دلیل تجربی از طبیعت و جامعه و تفکر (یعنی کلیه های فرم های حرکت ماده) در آستین دارد.

·       یکی از این دلایل را در تمرین پیشین ذکر کردیم:

اسب تازی و گر ضعیف بود
باز هم از طویله ای خر، به!

·       در این بیت نیز شیخ شیراز برتری یک اسب تازی حتی  ضعیف را بر دهها خر اعلام می دارد و از نقش تعیین کننده کیفیت بر کمیت پرده برمی دارد:
·       خواننده به تجربه در خواهد یافت که حق با سعدی است:
·       تا خر بجنبد، اسب تازی دروازه شهر را پشت سر گذاشته است.

·       دلیل تجربی بهتر از این مگر می توان ارائه داد؟

7

·       دیالک تیک کمیت و کیفیت در اواسط قرن نوزدهم، به همت مارکس و انگلس توسعه و تکامل فلسفی شگرفی یافته و برای توضیح روندهای طبیعی، اجتماعی و فکری بسیار بغرنج و پیچیده به خدمت گرفته شده است.
·       دیالک تیک کمیت و کیفیت یکی از شناخت افزارهای ارزشمند و صرفنظر ناپذیر در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی است.
·       خواننده بهتر است که همین شناخت افزار را بطرق مختلف بسط و تعمیم می دهد و تمرین کند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر