شین میم شین
نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.
بوستان
سبب نظم کتاب
۱
عراق و
فارس گرفتی به شعر خود حافظ
بیا که نوبت
بغداد و وقت تبریز است
معنی
تحت اللفظی:
حافظ
با
لشکر شعرت
به
تسخیر
عراق و فارس نایل آمدی.
حالا
نوبت
تسخیر بغداد و تبریز است.
خواجه
در بیت غزل
از
نفوذ
اشعار و افکار خویش
در
اقصاء
نقاط جهان
پرده
برمی دارد.
اشعار
و افکار سعدی و بعد حافظ
واقعا
هم
شهرت
و حرمت جهانی
داشته
اند.
عراق
و آذربایجان
که
سهل
است،
حتی
در
اروپا
طرفدار داشته اند.
۲
عراق و
فارس گرفتی به شعر خود حافظ
بیا که نوبت
بغداد و وقت تبریز است.
سؤال
فقط
این است
که
این شهرت و اعتبار داخلی و خارجی
چگونه
میسر شده است؟
برای
دادن پاسخ به این پرسش
می
توان
به
طرز و
طریق کسب شهرت
توسط
هنرمندان از هر نوع توجه کرد.
۹۹ در
صد هنرمندانی
که
شهرت
جهانی
کسب
می کنند،
به
دلیل
حمایت طبقه حاکمه
کسب
می کنند.
حتی
اگر
در
سنگر و جبهه ظاهرا مخالف طبقه حاکمه قرار داشته باشند.
امروزه
هر
ننه قمری
«سارا»
ـ مگو
را
می
شناسد.
نویسنده
رمان شهر کوران
را.
در
حالیکه هزاران نویسنده چه بسا بهتر ناشناخته مانده اند.
گارسیا
مارکز
را
همه
می شناسند،
حتی
لاطائلاتش
را
داوطلبانه
تکثیر
و تبلیغ و تکرار و نشخوار
می
کنند،
ولی
احمد
محمود
را
حتی
در
خوزستان
کسی
نمی
شناسد،
چه
رسد به ارمنستان.
جلال آل احمد و احمد شاملو و صمد بهرنگی
را
هر
ننه مرده ای می شناسد،
ولی
افراشته
و معجز و کسرایی و زهری و طبری
را
حتی
در
خود ایران
کسی
نمی شناسد،
چه
رسد به خارج از ایران.
۳
عراق و
فارس گرفتی به شعر خود حافظ
بیا که نوبت
بغداد و وقت تبریز است
می
توان گفت
که
دلیل
نام آوری و گمنامی شعرا و علما و فلاسفه و غیره
حمایت
و عدم حمایت طبقه حاکمه است.
جایزه
نوبل و غیره
فقط
ارجگذاری طبقه حاکمه به اثر کسی نیست.
بیشتر
و فراتر از آن
شهرت
جهانی بخشیدن
به
صاحب
اثر
و
اشاعه
عندیشه های او
در
مقیاس جهانی است.
ادامه
دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر