۱۳۹۰ اسفند ۲۷, شنبه

چاله ها و چالش ها (147)

کسروی، شریعت و رفرماسیون دینی
محمد امینی
سرچشمه:
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com

میم نون

• این تحلیل آقای محمد امینی ارزش علمی ندارد.
• نقد خود این نوشته شاید بهانه خوبی برای کسروی شناسی باشد:

1

• جهان بینی کسروی ـ علیرغم داشتن عناصر ارزشمند، جدی و ستایش انگیز مبتنی بر روشن بینی و روشنگری ـ فرق ماهوی و اصولی با جهان بینی مذهبی ندارد.

2

• کسروی ـ بسان صادق هدایت و امثالهم ـ دلیل عقب ماندگی جامعه را در عوامل سوبژکتیف از قبیل مذهب جا می زند و بسان آخوندها دیالک تیک وجود و شعور را وارونه و پا در هوا می سازد.

3

• کسروی از درک ماتریالیستی تاریخ کمترین خبری ندارد، اگرچه از تیزهوشی خارق العاده بهره مند است و برخی از عناصر آن را با شم تیز خویش کشف و به خدمت می گیرد.

• مراجعه کنید به سیری در جهان بینی احمد کسروی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

4

• کسروی همه فرقه های مذهبی را ـ بی اعتنا به ریشه های اجتماعی و اقتصادی آنها ـ بطور مکانیکی نفی، انکار و حذف می کند و به جای آنها مذهب جدید خود به نام «ورجاوند بنیاد» را علم و تبلیغ می کند.

4

• بدین طریق، شعور وارونه در هیئت مذهب دست نخورده می ماند، ولی فرم و عنوان آن عوض می شود.
• یعنی روبنای خانه تعویض می شود، زیربنا اما دست نخورده می ماند.

5

• در زمینه های دیگر مثلا مسئله ملی نیز به همین سان و بطرزی عاری از واقع بینی و بطور سوبژکتیویستی عمل می کند:
• به جای کشف راه حلی برای تضادهای ملی به انکار ملیت ها و استقلال زبان ها کمر می بندد و کلی از انرژی روحی ارزشمند خود را در زمینه انکار شالوده های زبان آذری تلف می کند.

جهان بینی کسروی باید مستقلا مورد بررسی قرار گیرد.
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر