۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۵, یکشنبه

حزب سوسیالیستی سام وب در قرن بیست و یکم (2)

سام وب متولد 1945
از سال 2000 رهبر حزب کمونیست ایالات متحده آمریکا

نقدی بر نوشته ای از سام وب تحت عنوان
حزب سوسیالیستی در قرن بیست و یکم
چه سیمائی دارد، چه می گوید و چه می کند؟
برگردان مینا آگاه
سرچشمه: نوید نو
شین میم شین

تز هشتم

ساده کردن مارکسیسم، که با حفاظت از سیستم تک حزبی در جایگاه "مفسر رسمی" مارکسیسم همخوانی داشت، هزینه ای دربرداشت و از نظر تئوری و عملی حزب ما را احاطه کرد و تاثیر منفی ای بر عملکرد حزب ما گذاشت.

• در این حکم سام وب، اندیشه هائی بر زبان می آیند که قابل تأمل اند:

1
ساده کردن مارکسیسم، که با حفاظت از سیستم تک حزبی در جایگاه "مفسر رسمی" مارکسیسم همخوانی داشت.

• ساده کردن مارکسیسم با حفاظت از سیستم تکحزبی ـ بمثابه مفسر رسمی ـ همخوانی داشته است.

• سام وب میان ساده کردن مارکسیسم و حفاظت از سیستم تکحزبی رابطه علت و معلولی برقرار می کند:

• بدین طریق، فونکسیونی برای ساده کردن مارکسیسم پیدا می شود و آن حفظ سیستم تکحزبی است.

• حالا بسته به پاسخ به این پرسش که آیا سیستم تکحزبی تحت حاکمیت اکثریت جامعه مثبت است و یا منفی، تز «ساده کردن مارکسیسم» در پرتوی دیگر عرض اندام می کند، از زره مطلق خویش خارج می شود و لباس ابریشمین نسبی می پوشد.


• اگر کسی بر آن باشد که سیستم تکحزبی تحت حاکمیت طبقه کارگر منطقی، مفید، راهگشا و ضرور است، ساده کردن مارکسیسم به منشاء خیر و برکت بدل می شود و سرنیزه انتقاد سام وب به سینه خودش برمی گردد.


2
ساده کردن مارکسیسم، که با حفاظت از سیستم تک حزبی در جایگاه "مفسر رسمی" مارکسیسم همخوانی داشت.

• بنظر سام وب، پیش شرط «مفسر رسمی» مارکسیسم گشتن حزب کمونیست، ساده کردن مارکسیسم است.

• چرا و به چه دلیل باید حزب کمونیستی برای احراز مقام اجتهاد و تفسیر مطلق العنان آیات مارکسیسم حتما به ساده کردن مارکسیسم بپردازد و نه به مغلق و پیچیده کردن آن؟


• ما شخصا ـ البته تا کنون ـ فکر می کردیم که علت ساده کردن مفاهیم، احکام و تئوری ها سطح نازل فهم مخاطبین و یا حتی مجتهد و مفسر بوده است.

• اکنون شیرفهم شدیم که ساده کردن برای حفظ سیستم تکحزبی بوده است.

3
ساده کردن مارکسیسم، که با حفاظت از سیستم تک حزبی در جایگاه "مفسر رسمی" مارکسیسم همخوانی داشت، هزینه ای دربرداشت.

• ساده کردن مارکسیسم آنهم صد سال پیش از سوی هیولائی به نام استالین، برای حزب کمونیست سام وب هزینه داشته است.
• در آن سوی اقیانوس ها حزب کمونیستی مارکسیسم را ساده می کند تا سیستم خود را حفظ کند، مخارجش را حزب سام وب در این سوی اقیانوس ها پرداخت می کند.

• چرا، از چه نقطه نظر و به چه دلیل؟


4
ساده کردن مارکسیسم، که با حفاظت از سیستم تک حزبی در جایگاه "مفسر رسمی" مارکسیسم همخوانی داشت، هزینه ای دربرداشت و از نظر تئوری و عملی حزب ما را احاطه کرد و تاثیر منفی ای بر عملکرد حزب ما گذاشت.

• ساده کردن مارکسیسم، حزب سام وب را از نظر تئوری و عمل احاطه می کند و بر عملکردش تأثیر منفی می گذارد.

• ساده لوحانه تر از این نمی توان استدلال کرد:

• حزبی در آن سوی جهان، مارکسیسم را به هر علتی ساده می کند و حزبی در این سو، آنهم در پیشرفته ترین و صنعتی ترین کشور جهان، نه تنها هزینه خرابکاری آن را می پردازد، بلکه بلحاظ تئوریکی و پراتیکی فلج می شود.

• ما تاکنون فکر می کردیم که هنر انداختن همه گناهان به گردن غیر در «نزد ایرانیان است و بس!»

• آدم دلش نه فقط به حال خود سام وب، بلکه به حال مخاطبان مظلوم او می سوزد.


• ما تاکنون به یاوه فکر می کردیم که همه رهبران بی خبر از همه جا نصیب ایرانیان شده اند!


• اما یک سؤال ناقابل دیگر:
• چرا مارکسیسم ساده می شود و نه مارکسیسم ـ لنینیسم؟

• استالین که مخترع هنر ساده سازی بوده، در عین حال مبتکر و مخترع لنینیسم و نتیجتا مارکسیسم ـ لنینیسم هم بوده است.

• چرا در این حیص وبیص فقط مارکسیسم ساده می شود و نه مارکسیسم ـ لنینیسم؟

• شاید به این دلیل که لنینیسم در هر حال ساده بوده و ساده تر کردنش امکان ناپذیر بوده است!


• مخبر صادق می گفت که اتم لایتجزا ست:

• اتم را نمی توان ساده تر کرد.
• البته فقط با متد شیمیائی.
• و گرنه با متدهای فیزیکی دیری است که اتم ها به آسانی آب خوردن تجزیه می شوند و ساده می شوند.

تز نهم
این مجادله تا سال ها ادامه خواهد یافت، اما یک چیز مشخص است:
مارکسیسم، اگر می خواهد تئوری ای قدرتمند انتقال سوسیالیستی باشد، باید از منظر تاریخی، بوم شناسی، دیالکتیکی درک شود و بطور همه جانبه و مستقل بکاربسته شود- بدون میانبر، ساده سازی یا محدودیت های رسمی.
مارکسیسم نمی تواند شالوده ی امتیاز یک حزب یا مکتب ویا سنت باشد.

1
مارکسیسم، اگر می خواهد تئوری ای قدرتمند انتقال سوسیالیستی باشد، باید از منظر تاریخی، بوم شناسی، دیالکتیکی درک شود

• سام وب در این حکم به صدور رهنمودی راهگشا دست می زند:
• اگر مارکسیسم بخواهد تئوری تحول سوسیالیستی باشد، باید از منظر تاریخی و بوم شناسی بطور دیالک تیکی درک شود.

• درک علمی به نام مارکسیسم از منظر تاریخی و بوم شناسی به چه معنی است؟


• اگر حکم سام وب را درست تفسیر کنیم به لنینیسم می رسیم:

• به در نظر گرفتن تحولات تاریخی و خودویژگی های مرز و بوم ها و سطح توسعه نیروهای مولده آنها، سنن، آداب و رسوم و غیره ساکنان آنها در روند تحلیل مارکسیستی ـ لنینیستی و تدوین استراتژی و تاکتیک حزب پرولتری می رسیم.

• سام وب ظاهرا به پای خویشتن خویش شلیک می کند:

• او لنینیسم جراحی شده را دوباره از سطل آشغال بیرون می کشد و در اندام مجروح مارکسیسم جا می دهد.

2
مارکسیسم، اگر می خواهد تئوری ای قدرتمند انتقال سوسیالیستی باشد، باید از منظر تاریخی، بوم شناسی، دیالکتیکی درک شود و بطور همه جانبه و مستقل بکاربسته شود.

• منظور از «بطور همه جانبه و مستقل بکار بستن مارکسیسم» چیست؟

• ما برای درک منظور سام وب، مثالی می زنیم:


• شیمی علمی از جنس مارکسیسم است.

• وقتی می گوئیم «شیمی باید بطور همه جانبه و مستقل بکار بسته شود»، منظورمان چیست؟
• شیمی علمی است که مثل مارکسیسم از مفاهیم، مقوله ها، قوانین، تئوری ها و متد خاص خویش تشکیل یافته است.
• برای سنتز زهری و یا پادزهری به شیمی به مثابه علمی از خانواده علوم تجربی و طبیعی نیاز می افتد.

• کاربست همه جانبه و مستقل شیمی به چه معنی خواهد بود؟


• تمامت علم را که نمی توان برای هر سنتزی به خدمت گرفت.

• برای هر سنتزی مفاهیم، مقولات، احکام و متد معینی از شیمی بکار می آید.

• علاوه بر این چرا و چگونه می توان برای سنتز چیزی شیمی را بطور مستقل بکار گرفت؟

• برای سنتز یک چیز نو هر کیمیاگری به متدها و قوانین و تئوری های علوم طبیعی و تجربی دیگر نیاز پیدا می کند.
• برای حرارت دادن بوته آزمایش، کیمیاگر وارد عالم الکتروتکنیک و فیزیک و غیره می شود.

• چرا باید مارکسیسم مستقلا بکار بسته شود؟


• علاوه بر این مفهوم «بکار بستن علمی به نام مارکسیسم» خود بوی دگماتیسم می دهد، بوی سوبژکتیویسم می دهد:


• چنین حزبی برای واقعیات عینی دنبال آیه ای، حدیثی، روایتی و بطور کلی جزم و دگمی در کله خویش می گردد و آنگاه واقعیات زنده عینی را با کلیشه جزم های مرده ذهنی انطباق می بخشد و بر او همان می رود که بر احزاب کذائی ما رفته است که به جای تجزیه و تحلیل پایگاه طبقاتی روحانیت در طی تاریخ، به جای مطالعه تحلیلی رساله ها و مواعظ و مواضع روحانیت شیعه، به جای بررسی و ریشه یابی کردوکار مشخص روزمره آنها، دنبال رساله ای از آکادمیسینی از آن سوی ارس می گردند و بر بنیان یاوه انتزاعی او، استراتژی و تاکتیک فاجعه را تدوین می کنند.


3
مارکسیسم، اگر می خواهد تئوری ای قدرتمند انتقال سوسیالیستی باشد، باید از منظر تاریخی، بوم شناسی، دیالکتیکی درک شود و بطور همه جانبه و مستقل بکاربسته شود- بدون میانبر، ساده سازی یا محدودیت های رسمی.

• حالا که امر به معروف در کاربست همه جانبه و مستقل مارکسیسم خلاصه شد، نهی از منکر در خودداری از میانبر، ساده سازی و محدویت رسمی ابلاغ می گردد.

• این جور رهنمودها بوی ابتذال می دهند و بیانگر هیچ نیستند.

• این جور نهی از منکرها به معنی همه چیز گفتن و هیچ نگفتن اند.

4
مارکسیسم نمی تواند شالوده ی امتیاز یک حزب یا مکتب و یا سنت باشد.

• برای تحلیل احکام باید بتوان آنها را قبل از همه معنی کرد و این خود کم مصیبتی نیست.
• منظور سام وب از این حکم قلمبه سلمبه چیست؟
• مارکسیسم نباید شالوده امتیاز حزبی، مکتبی و یا سنتی باشد!

1

• مارکسیسم نباید شالوده امتیاز حزبی باشد!

• آیا منظور این است که حزب کمونیست نباید مارکسیسم را بمثابه جهان بینی خود برگزیند؟

• از حزب کمونیستی که محروم از جهان بینی خارائین علمی باشد، چه باقی می ماند، بجز حزبی توخالی که برای خودفریبی و چه بسا عوامفریبی خود را مارکسیست جا می زند؟

2

• مارکسیسم نباید شالوده امتیاز حزبی، مکتبی باشد!

• مارکسیسم نباید شالوده مکتبی باشد؟


• مارکسیسم در هر حال خود مکتبی است.

• خیلی از علمای اروپا مارکسیسم را بسان علمی از جنس علوم تجربی و طبیعی می دانند و حق هم دارند.
• چون در علمیت بی چون و چرای مارکسیسم
نمی توان تردید کرد.

3

• مارکسیسم نباید شالوده امتیاز حزبی، مکتبی و یا سنتی باشد!

• سام وب اگر اندیشنده و تحلیلگر خوبی هم نباشد، فراموشکار خوبی است.

• چون چند دقیقه قبل گفته:

سام وب
یک حزب سوسیالیسم در قرن بیست و یکمی از مارکسیسم بعنوان سنتی گسترده که حتی فراتر از جنبش کمونیستی مطرح است با آغوش باز استقبال می کند.

• بالاخره به کدامین ساز سام وب باید رقصید:
• «مارکسیسم» را باید به عنوان «سنتی گسترده با آغوش باز پذیرفت» و یا «مارکسیسم نباید شالوده امتیاز حزبی، مکتبی و یا سنتی باشد؟»

• وقتی می گوییم که دل مان به حال مخاطبین سام وب و امثالهم می سوزد، منظورمان همین است.

• دکتری هم از دیار سام دیگری ضمن سخنرانی در اردبیل گفت:

• «پایه سیاست بودن اقتصاد یاوه ای بیش نیست.
• پایه همه چیز اخلاق است.»

• بعد بلافاصله اضافه کرد:

• «ما از تکنولوژی اتمی به هیچ وجه صرفنظر نمی کنیم.»

• مردم تکبیر گفتند و هورا کشیدند.
او هم یادش رفته بود که قبلا گفته که «اقتصاد مال خر است» و اخلاق اسلامی کذائی مال بنی بشر.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر