۱۳۹۷ فروردین ۹, پنجشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۲۱۰)


پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)


برگردان
شین میم شین  
 
پیشکش
به
 

 ایرج اسکندری
مترجم کاپیتال مارکس
که
واژه همبود
را
به احتمال قوی
مدیون او هستیم.

همبود
(اجتماع)
ادامه
 

 ۳۲
·     همبود طبقه کارگر، به لحاظ تاریخی، تنها همبود طبقاتی ئی است که می تواند تحت رهبری حزب مارکسیستی ـ لنینیستی اش پا از چارچوب طبقاتی خویش فراتر نهد و با کلیه اقشار و طبقات اجتماعی زحمتکش دیگر متحد شود و همبودی با آنها تشکیل دهد.

۳۳
·    طبقه کارگر به دلیل جایگاه عینی اش در جامعه، تنها طبقه انقلابی پیگیر و قاطعی با مشخصات مهم زیر است:

الف

·    طبقه کارگر، تنها طبقه انقلابی پیگیر و قاطعی  است که منافع خاصی را نمایندگی نمی کند.

 ب

·    طبقه کارگر، تنها طبقه انقلابی پیگیر و قاطعی  است که مخالف هر فرمی از استثمار است.

پ

·    طبقه کارگر، تنها طبقه انقلابی پیگیر و قاطعی  است که در راه پیشرفت کل جامعه بشری مبارزه می کند.

۳۴
·    درست به همین دلیل است که طبقه کارگر، نیروی تاریخی اصلی است که نه فقط در پی تشکیل آزادی ها و همبود های جزئی است، بلکه در پی تشکیل همبود عام (یونیورسال) بر بنیان مالکیت اجتماعی (همبودین) بر وسایل تولید است و شکوفا ساز، رونق بخش و حامل (حمل کننده) این همبود است.

·    (طبقه کارگر همبود سوسیالیستی را بر شانه های ستبر خویش حمل می کند. مترجم)

۳۵
·    با ورود طبقه کارگر و حزب مارکسیستی ـ لنینیستی اش به صحنه تاریخ، امکان عینی برای وحدت (همبستگی) انسان ها در همبود پدید آمده است. 

۳۶
·    طبقه کارگر در کشورهای سوسیالیستی، وحدت مبتنی بر برابرحقوقی میان کارگران، دهقانان و کلیه زحمتکشان را  پدید می آورد  که با تکمیل و استکمال مناسبات سوسیالیستی به پله همواره بالاتر در نردبام وحدت سیاسی ـ اخلاقی مستحکم  کل خلق توسعه می یابد.

۳۷
·    بدین طریق، همه انسان ها از اقشار و طبقات اجتماعی مختلف خلق بر پایه ی دموکراسی شکوفا شونده به مثابه نیروی اثرگذار حیاتمند دمبدم غنی تر، در روند همکاری، همنقشه ریزی (برنامه ریزی با هم) و همفرمایی (حکومت کردن با هم) به وحدت می رسند و همبود خلاق و مسئولیت شناسی از اعضای آزاد  و تحصیلکرده عصر تشکیل می شود. 

۳۸
·    زحمتکشان، خود تحت رهبری حزب مارکسیستی ـ لنینیستی شان (حزبی که خود فرمی از همبود انسانی به درجه عالی توسعه یافته ای است)،  توسعه و تکامل اجتماعی شان را و روابط متقابل شان را به نفع همه اعضای  قوام می بخشند.   

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر