۱۳۹۷ فروردین ۶, دوشنبه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۴۰)


 
گوتفرید ویلهلم لایب نیتس
 (۱۶۴۶ ـ ۱۷۱۶)


پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین

بخش چهارم
راجع به فلسفه گوتفرید ویلهلم لایب نیتس
 

گشتاور سوم

۱
·     لایب نیتس توسعه علوم طبیعی (علم الاشیاء) نوین را به عهده گرفت. 

۲
·     لایب نیتس، اما بر خلاف اکثر معاصرانش، متدئولوژی علم الاشیائی را به طور سرسری تضمین نکرد.

۳
·     لایب نیتس، به تفاوت متدئولوژی علم الاشیائی با  متدئولوژی فلسفی وقوف کامل داشت.

۴
·     لایب نیتس، بویژه به رفع دشواری موجود در آن زمان کمر بر بست:
·     او کوشید تا اصول فلسفی را به کمک قوانین علم مکانیک که در ان زمان شناخته شده بودند، تجسم بخشد.

******

۴
·     عظمت فکری لایب نیتس، اصولا و اساسا در همین جا نمایان می گردد. 

۵
·     لایب نیتس، در همه سمتگیری ها در موفقیت های علوم طبیعی نوین که خود سهم کمی در آن نداشت، از خودویژگی (خاصیت) فلسفه حراست به عمل می آورد.

۶
·     لایب نیتس از تعمیمات فلسفی عجولانه فوانین علوم طبیعی و حتی از بازفرمولبندی فلسفی آنها تبری جست.  

۷
·     برای لایب نیتس، مکانیک هنوز فلسفه نبود. 

۸
·     برای لایب نیتس، مته متیک هنوز متد نوین فلسفی نبود. 

۹
·     برای لایب نیتس، علوم طبیعی هنوز جهانتصویر فلسفی نوین، جهان بینی نوین نبودند.

۱۰
·     در این رابطه، تفکر لایب نیتسی حاوی فعلیت غیرقابل نسیان خاص خود است.
·     فعلیتی که باید مرتب به لحاظ تاریخفلسفی و تاریخعلمی تضمین شود. 

۱۱
·     برای اینکه پیشرفت علوم منفرد به معنی پیشرفت فلسفه و پیشرفت فلسفه به معنی پیشرفت علوم منفرد نیست.

·     مراجعه کنید به علم، علوم منفرد، علوم طبیعی، فلسفه در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۱۲
·     میان پیشرفت علوم منفرد  و پیشرفت فلسفه تأثیر متقابل وجود دارد.

۱۳
·     این چیزی فراتر از تقبل صرف نتایج علوم منفرد در فلسفه است. 

۱۴
·     علوم منفرد برای فلسفه وثیقه نیستند.

۱۵
·     علوم منفرد برای فلسفه ضمانت محسوب نمی شوند.

۱۶
·     فلسفه هم برای علوم منفرد، بنگاه رهن نیست. 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر