۱۳۹۷ فروردین ۲, پنجشنبه

کونسپتوئالیسم (نومینالیسم جوان، ترمینیسم) (۲) (بخش آخر)

 
پروفسور دکتر  مانفرد بور
برگردان
شین میم شین

۶
·      استفاده از عنوان «کونسپتوئالیسم» توسط بخشی از تاریخ نگاری فلسفی کاتولیکی و بورژوائی، عملا بر مبنای موضعگیری های انواع مختلف نومینالیسم نسبت به مسئله مفاهیم عام (یونیورسال ها) صورت می گیرد.

۷
·      آنها پاسخ به مسئله مفاهیم عام (یونیورسال ها) را معیار ماهوی نومینالیسم تلقی می کنند.

·      مراجعه کنید به مشاجره بر سر مفاهیم عام (یونیورسال ها) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۸
·      این کار را اما تاریخ نگاری فلسفی ئی می تواند انجام دهد که در خودویژگی مربوط به اسکولاستیک، در رابطه با واقعیت قائل شدن به عام (یعنی واقعی دانستن مفاهیم عام) یک مسئله تاریخ فلسفه (و نه مسئله اساسی تاریخ فلسفه) را می بیند.

۹
·      مبنای آشکار و یا نهان چنین تزی عبارت از این است که رئالیسم ـ بویژه رئالسم مورد نظر تومیسم ـ کمال تفکر فلسفی ـ بطورکلی ـ تصور شود و توسعه ما بعد تومیستی فلسفه (از نومینالیسم جوان تا رنسانس، هومانیسم، روشنگری و تا پایان فلسفه کلاسیک بورژوائی آلمان در هگل و فویرباخ) بمثابه گمراهسازی روح انسانی تلقی شود.

۱۰
·      همین مطلب را می توان راجع به استعمال عنوان «ترمینیسم» توسط بخشی از تاریخ نگاری فلسفی کاتولیکی در رابطه با نومینالیسم جوان نیز گفت.

۱۱
·      عناوین «کونسپتوئالیسم» و «ترمینیسم» از اصطلاحات لاتینی مطابق با آنها استخراج شده اند که برخی از معاصران اوکهام در حق نمایندگان نومینالیسم جوان به کار می بردند.

۱۲
·      علت این امر این است که اوکهام و طرفداران او مفاهیم عام را به مثابه «نام ها»، «طرح ها» (کونسپت ها)، «اصطلاح ها» (ترمینی)، علائم، مضامین معنوی قلمداد می کردند که جانشین چیزهای مشخص می شوند و تفکر بشری به کمک آنها چیزها را نامگذاری می کند و تشخیص می دهد. 

·      مراجعه کنید به  نومینالیسم، مشاجره بر سر مفاهیم عام (یونیورسال ها)، رئالیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر