۱۳۹۶ مهر ۷, جمعه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۸۰)


 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 

و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
 
همه پرسی
(پرس و جو)
ادامه

ت
سؤالات انگیزه ای (موتیوی)

۱
·    انگیزه پژوهی از فن همه پرسی انتظارات فراتر دارد.

۲
·    در انگیزه پژوهی، بیشتر، پاسخگویان اند که مبین (بیانگر) حقایق امور، طرز رفتار، مواضع و یا نظرات اند.
·    البته استدلال و اثبات این مسائل دشوار است.

۳
·    اما علیرغم آن، هرگز نباید از سؤالات انگیزه ای صرفنظر کرد.

۴
·    اطلاع از فاکت ها (مدارک) و یا حقایق امور، مواضع، طرز رفتار و یا نظرات کافی نیست.

۵
·    برای هر پژوهش سوسیولوژیکی، انگیزه های اساسی از اهمیت بزرگی برخوردارند.

۶
·    البته باید توجه داشت که ساختار انگیزه ای هر رفتار معینی را ضمنا فقط به مدد سیستمی از سؤالات انگیزه ای می توان استدلال و اثبات کرد. 

۷
·    اگر به این مسائل توجه نشود، به سؤالات گلوبال از قبیل «چرا حرفه مونتاژ الکتروموتور را انتخاب کرده اید؟»، پاسخی دریافت خواهد شد که فقط حاوی اجزایی از انگیزش بغرنج و همه جانبه است.

·    مراجعه کنید به انگیزش در دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی    

۸
·    به عنوان مثال، هر نوجوانی، دلیل انتخاب حرفه خود را فقط با اشاره به تأثیر مادر ـ پدر خود استدلال و اثبات می کند.

۹
·    علاقه او به حرفه معینی در حقیقت تحت تأثیر مطبوعات و رادیو و تله ویزیون و مدرسه و کتب  و اقوام و خویشاوندان و سازمان جامعه و  و دوستان و غیره بیدار و  تشکیل می شود. 

۱۰
·    این عوامل در پاسخ به سؤالات انگیزه ای فراموش می شوند.
·    برای اینکه هر نوجوانی برای آموزش حرفه معینی با مادر ـ پدرش به توافق می رسد.
·    این اما فقط به معنی مرحله پایانی انتخاب حرفه است که بیشک تحت تأثیر شخصیت، مشخصات و استعداد های شناخته شده نوجوان پاسخگو به سؤالات انگیزه ای قرار دارد.

۱۱
·    به همین دلیل در ارزیابی انگیزه ها، خودفریبی و همرنگ سازی خود با هنجارهای مثبت، نقش شایانی بازی می کنند. 

۱۲
·    تمایل به زدن برچسب انگیزه ای متعالی یعنی بلحاظ اخلاقی مثبت به عمل و رفتار خود در مقایسه با انگیزه های عملی و رفتاری این و آن شیوع وسیع دارد. 

۱۳
·    به عنوان مثال، چه بسا در کاریابی برای حرفه خاصی، در استدلال و اثبات قطع رابطه همکاری، در ناکامیابی در شرایط معینی و غیره، از آن بهره برگرفته می شود.

۱۴
·    شناخت خود و کنترل خود قاعدتا بندرت اوبژکتیویزه می شود.
·    (مورد بررسی عینی قرار می گیرد.)

۱۵
·    احتمال خطا در اظهارات انگیزه ای ضمنا به این دلیل بیشتر است که پاسخگویان نسبت به حوایج و علایق تنظیمگر رفتار خود وقوف روشن ندارند و یا نمی توانند وقوف روشن داشته باشند.    

۱۶
·     سؤالات انگیزه ای به همین دلیل، فقط وسیله ای برای   پژوهش انگیزه ها و یا انگیزش ها محسوب می شوند. 

ث
سؤالات باز و بسته

۱
·     انواع مختلف سؤالات را می توان به طرق باز و بسته مطرح کرد. 

۲
·     در سؤالات باز، نحوه پاسخگویی به سؤالات به عهده پاسخگو گذاشته می شود.
·    یعنی امکانات پاسخگویی به سؤالات در اختیار او قرار داده نمی شوند.

۳
·     سؤالات باز بویژه در همه پرسی استاندارد نگشته طرح می شوند. 

۴
·    در طرح سؤالات بسته، امکانات پاسخگویی در فرم های زیر در اختیار پاسخگو قرار داده می شوند:  

الف
·    بدیلی (آلترناتیو) مبتنی بر آری و یا نه 

ب
·    امکان انتخاب یکی از امکانات متعدد   

ب
·     ارائه لیستی از سؤالات 

پ
·    ارائه صفحات مدرج

۵
·     سؤالات بسته باید در بررسی های مقدماتی، از سؤالات باز استخراج شوند. 

۶
·     حسن سؤالات بسته این است که پاسخگویان می توانند سمتگیری کنند و توان یادآوری خود را طراوت و تازگی بخشند. 

۷
·    حسن دیگر سؤالات بسته این است که بررسی های  بزرگ فقط از  سؤالات بسته، به طور مستقیم قابل ارزیابی اند. 

۸
·    البته در هر صورت باید امکانات پاسخگویی باز در اختیار پاسخگویان قرار داده شوند تا پاسخ های احیانا از قلم افتاده کسب شوند. 

۹
·     موفقیت هر همه پرسی به طرز تعیین کننده ای وابسته به عرضه پرسشنامه  و یادداشت ها و یا مضبوطات مصاحبه است.

۱۰
·    این بویژه در رابطه با پرسشنامه همه پرسی استاندارد گشته شفاهی و یا همه پرسی های کتبی است.   

۱۱
·     قبل از پذیرش سؤالی در پرسشنامه باید ظرفیت اطلاعی آن سؤال و فونکسیون همه پرسی ـ فنی آن با دقت درخور بررسی شود.

·    مراجعه کنید به مصاحبه در دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی    

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر