تحلیلی
از
شین میم شین
معنای زندگی
نِی پا کِشیدن است زِ میدانِ کار و کوُش
نِی راهِ کار و کوُش، گزیدن به سودِ خویش
معنی تحت اللفظی:
معنای زندگی نه در ریاضت و عبادت و رهبانیت است
و
نه
در زحمت کشیدن برای برخورداری.
طبری
در این بیت شعر
هم
علافی و بیکاری و انگل وارگی
را
معنای زندگی نمی داند
و
هم
کار و کوشش به نفع خود
را.
یعنی
هم مخالف استیل زیست اعضای طبقات حاکمه انگل و علاف و استثمارگر است
و
هم مخالف زحمتکشان یدی و فکری است.
طرز تفکر طبری،
متافیزیکی است و نه دیالک تیکی.
طبری
انسان را در دیالک تیک فرد و جامعه نمی بیند.
طبری
خیال می کند که کار و کوشش برای بهسازی شرایط زندگی خود و خانواده خود،
با خدمت به جامعه منافات دارد.
در حالیکه فرد و منافع فردی در رابطه دیالک تیکی ناگسستنی با جامعه و منافع جامعتی است.
هر کار و کوشش مادی و فکری مثلا هنری
فقط به نفع مطلق فرد مربوطه نیست.
برای اینکه فرد، عضو و جزو جامعه است.
سعادت و ذلت فردی، جدا از سعادت و ذلت جامعتی نیست.
مثال:
شعری که شاعری (مثلا خود طبری) برای تخلیله فشار روحی و روانی خود می سراید،
فقط به نفع مطلق شاعر نیست.
ضمنا به نفع امثال بیشمار شاعر است که با خواندن شعر او
به تخلیله فشار روانی خود نایل می آیند.
حتی به قول خود طبری حواس پرت،
که کار ادمی باقی است،
ار جسمش فنا گردد.
حتی اگر معماری بمیرد، علم و فوت و فن معماری و عمارت و پل و خیابان معمار
باقی می ماند و جامعه نسل اندر نسل از این نعمات مادی و فکری بهره مند می شوند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر