هیئت تحریریه کلکتیو
برگردان
· منفرد، خاص، عام مقولات فلسفی اند که پیوندهای عینی واقعیت عینی را و خطوط ماهوی واقعیت عینی را و همزمان، مراحل مختلف شناخت را منعکس می کنند.
(مقوله
به
عام ترین و کلی ترین مفهوم
اطلاق می شود.
مترجم)
الف
منفرد
۱
· مقوله منفرد دال بر این است که هر چیز، هر پدیده، هر مشخصه، هر روند و هر رابطه در واقعیت عینی، چیز کیفی معین، منفرد، محدود و متفاوت از چیزهای دیگر است و در وهله اول در منفردیتش در نظر گرفته می شود.
۲
· کلیه چیزها، پدیده ها و غیره منفرد، اما به صورت منفرد، ایزوله و مجزا از یکدیگر وجود ندارند، بلکه به مثابه فرم های توسعه (فرم های تکاملی) با یکدیگر رابطه دارند و بدین طریق، طبقه ای از چیزها، پدیده ها و غیره را تشکیل می دهند.
· طبقه ای که حاوی مشخصات، روابط و غیره مشترک است.
۳
· کلیه چیزها، پدیده ها و غیره منفرد، در پیوند عام با یکدیگر قرار دارند.
ب
عام
۱
· مقوله عام به انعکاس این مشخصات مشترک درونی و ذاتی هر طبقه ای از اشیاء، پدیده ها و غیره می پردازد.
۲
· میان منفرد و عام، رابطه دیالک تیکی متقابل برقرار است.
(رابطه دیالک تیکی
رابطه ای مبتنی بر همبایی و همستیزی
است.
رابطه ای مبتنی بر پیوند و تضاد
است.
رابطه ای ناگسستنی
است.
رابطه دیالک تیکی
را
با
بمب اتم هم نمی توان پاره کرد.
می توان از دیالک تیک منفرد و عام سخن گفت.
مترجم)
۳
· به قول لنین:
الف
· «منفرد در پیوندی وجود دارد که به عام منتهی می شود.
ب
· عام فقط در منفردها وجود دارد و با منفردها وجود دارد.
پ
· هر منفردی (به نحوی از انحاء) عام است.
ت
· هر عامی جزئی، جنبه ای، جانبی، ماهیتی از منفرد است.
ث
· هر عامی فقط به طور تقریبی در برگیرنده کلیه چیزهای منفرد است و هر منفردی به طور ناقص وارد عام می شود.»
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر