۱۳۹۸ بهمن ۱۹, شنبه

سیری در شعری از ناصر اجتهادی (۱۳) (بخش آخر)


تحلیلی
از
شین میم شین

مملکت در دست مشتی خائن غارتگر است
بس که این ملت خر است
حال روشنفکر بیچاره ز بد هم بد تر است
بس که این ملت خر است

مغزها له شد به زیر سُم ملایان قم
وای در عصر اتم
صحبت عمامه و تسبیح و ریش و منبر است!
بس که این ملت خر است.

هر که حرفی زد ز آزادی دهانش دوختند
جان ما را سوختند
حرف حق این روزها گویی گناه منکر است
بس که این ملت خر است

مملکت افسوس برگشته به صدها سال پیش
حرف عمامه است و ریش
گوز من بر ریش هر چه شیخ در هر کشور است.
بس که این ملت خر است

ما که می‌دانیم حال شیخ ها در حجره‌ ها
وای بر احوال ما
کز تف همدرس ها ماتحت شان دائم تَر است
بس که این ملت خر است

شیخ ریقوئی که دائم بود دنبال لواط
در پی فور و بساط
با فلانِ پاره‌ اش، امروز یک شیر نر است
بس که این ملت خر است

وانکه خیک گنده‌ اش پر بود دائم از عرق
چونکه برگشته ورق
پیش چشم ملت اکنون بهتر از پیغمبر است
بس که این ملت خر است

معده‌ی هر شیخ چون پر می‌شود از مال مفت
می‌شود گردن کلفت
چشم ها انگار کور و گوش ها گویی کر است
بس که این ملت خر است

مملکت نابود شد با نقشه بیگانگان
های ای دیوانگان
ریده بر این مملکت این شیخ پشمالوی خوک
با گروهی کله پوک
هر یکی از دیگری ابله‌تر و جا کش‌تر است
بس که این ملت خر است

می‌درَد دیوانه‌وار این مردم بیچاره را
های خرهای خدا
کشتن این خرس مردم‌ خوار حج اکبر است
بس که این ملت خر است

 
خویش را خوانده امام و مسلمین را امتش
چیست؟
دانی علتش؟
زانکه چون خر ملتی ز این مفت‌خور فرمانبر است
بس که این ملت خر است

معنی تحت اللفظی:
خرس مردم خوار
خود
را
امام
قلمداد کرده
و
مردم مسلمان
را
امت خود.

علتش این است
که
ملتی
بسان خر
پیرو این مفت خور است.
 
شاعر در این بند شعر،
دیالک تیک خرس مرم خوار و مردم
(دیالک تیک جلاد و قربانی)
را
به
شکل دیالک تیک امام مفت خور و امت مسلمان بسط می دهد 
و 
از
 ماهیت ضدمردمی امام عوامفریب خون آشام 
پرده برمی دارد.
 
دلیل موفقیت خرس مردم خوار
را
شاعر
خریت ملت 
می داند.
 
طنز قضیه
این
 است
که
این طرز تفکر شاعر منتقد اجتماعی (سوسیال ـ کریتیکی)
طرز تفکری فئودالی
است.
یعنی
طرز تفکر همین خرس مردم خوار
است.
 
اکنون
می توان
 به 
اهمیت و ضرورت و عظمت و واجبیت فراگیری فوت و فن تفکر مفهومی پی برد.

۱
 
ای خوش آن روزی که بینم جمله را بالای دار
بر درختان چنار
در چنان روزی وطن از هر بهشتی خوش‌تر است
بس که این ملت خر است.
 
معنی تحت اللفظی:
خوشا
روزی
که
همه این جماعت انگل
از
درختان چنار
حلق آویز
  شوند.
چنین روزی 
وطن 
بهتر از بهشت خواهد بود.
 
راه حل شاعر منتقد اجتماعی
هم
نه
راه حلی انقلابی، علمی و رادیکال (ریشه ای)،
بلکه راه حلی فئودالی، خرافی، سطحی، صوری و مکانیکی
است.
 
یعنی
راه حل همین اجامر جماران
است.
 
پایان 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر