پروفسور الفرد کوزینگ
برگردان
شین میم شین
·
تفکر به عالی ترین فرم کردوکار روانی انسان اطلاق می
شود.
1
·
ماهیت تفکر را انعکاس مفهومی اشیاء و روندهای
عام، ماهوی و قانونمند واقعیت عینی تشکیل می یابد.
·
مراجعه کنید به انعکاس، مفهوم، واقعیت عینی، قانونمندی
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
2
·
در تجربه ی حسی، عام و منفرد، ماهوی و غیرماهوی (اصلی و
فرعی)، ضروری و تصادفی در فرم های مختلف در هم آمیخته اند.
·
تفکر مواد حاصل از تجربه ی حسی را مورد حلاجی قرار می
دهد.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک منفرد (خاص) و عام، دیالک تیک
نمود و بود (پدیده و ماهیت)، دیالک تیک ضرورت و تصادف، دیالک تیک تجربی و نظری
(امپیریکی ـ تئوریکی)، دیالک تیک حسی و عقلی در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
3
·
تفکر از تلنبار درهم برهم بی تمایز حاصل از تجربه ی حسی،
بکمک سلسله ای از عملیات تجزیه ـ تحلیلی ـ ترکیبی (آنالیزی ـ سنتزی) و قبل از همه بکمک انتزاع
و تعمیم، به عمده کردن عام، ماهوی و قانونمند دست می زند و آنها را درقالب
مفاهیم مجرد (انتزاعی) می ریزد.
·
مراجعه کنید به انتزاع (تجرید)، تعمیم، دیالک تیک مجرد و
مشخص در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
4
·
تفکر از واقعیت عینی، بویژه بکمک انتزاع و تعمیم، تصاویر
معینی در ضمیر انسان ها پدید می آورد.
5
·
تفکر عبارت است از شناخت عقلی و با واسطه (غیرمستقیم)
بکمک مفاهیم، قضاوت ها، تئوری ها و غیره.
·
(شناخت حسی بیواسطه و
مستقیم است.
·
در شناخت حسی، حواس انسانی از جمله حواس پنجگانه، چیزها، پدیده ها و سیستم ها را مستقیما و بدون
واسطه در آئینه ضمیر انسانی منعکس می کنند.
·
شناخت عقلی و یا تفکر اما به واسطه نیاز دارد و
غیرمستقیم است.
·
شناخت عقلی و یا تفکر با خود چیزها، پدیده ها و سیستم ها
تماس مستقیم و بیواسطه ندارد.
·
در شناخت عقلی و یا تفکر، مفاهیم، مقوله ها، قضاوت ها،
قوانین، قانونمندی ها، تئوری ها و غیره به مثابه واسطه معرفتی به خدمت گرفته می
شوند.
·
از این رو ست که برای تفکر و یا شناخت عقلی، آشنائی ژرف با واسطه های معرفتی یاد شده، یعنی
با مفاهیم، مقوله ها، تئوری ها و غیره ضرورت مبرم دارد.
·
ساده لوحانی که فکر می کنند، بدون فلسفه و یا به قول
هگل، بدون خرد می توان اندیشید، آب در هاون می کوبند.
·
مترجم)
6
·
تفکر ابزار تعیین کننده ی شناخت است.
7
·
چون تنها تفکر است که قادر به کشف عام، ماهوی و قانونمند
از انبوه درهم برهم داده های حسی است.
8
·
تفکر بخدمت گرفتن دم افزون نیروهای طبیعی و هدایت آگاهانه
و مبتنی بر نقشه تحولات اجتماعی را برای انسان ها امکان پذیر می سازد.
9
·
مسئله ی شالوده، ماهیت، طبیعت و فونکسیون تفکر با پاسخ
به مسئله اساسی فلسفه و با درک معینی از شعور در
نتیجه این پاسخ در پیوند تنگاتنگ قرار دارد.
10
·
در حالی که ماتریالیسم بالاعم و ماتریالیسم دیالک تیکی بالاخص،
تفکر را روندی طبیعی (مارکس) و فونکسیون مغز انسانی می دانند، جریانات مختلف
ایدئالیستی تفکر را بمثابه کردوکار روح غیرمادی تلقی می کنند.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک ماده و روح (وجود و شعور)،
مسئله اساسی فلسفه در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر