۱۳۹۳ مرداد ۳۱, جمعه

جامعه (6)

اثری از مجید افسر
پروفسور ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان شین میم شین

VI
مفهوم مارکسیستی ـ لنینیستی جامعه
ادامه

10 
·        مفهوم فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی در کانون مفهوم مارکسیستی ـ لنینیستی جامعه قرار دارد.

الف
·        فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی ارگانیسمی را تشکیل می دهد که در پیدایش خود، در فونکسیون خود، در گذار خود به فرم عالی تر و در تبدیل خود به ارگانیسم اجتماعی دیگر از قانونمندی های معینی پیروی می کند.

ب
·        این ارگانیسم (فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی) واقعیتی را که جدا از افراد انسانی و جدا از کردوکار حیاتی آنان باشد، تشکیل نمی دهد.

·        مراجعه کنید به ارگانیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ت
·        مفهوم جامعه ـ قبل از همه ـ انعکاس پیوندهای سیستمی ماهوی، تعیین کننده و اجتماعی است که در رفتار عملی افراد تشکیل می شوند و خود را در آن تحقق می بخشند.  

پ
·        از سوی دیگر این مفهوم جامعه انعکاس این واقعیت است که روابط یاد شده که انسانها وارد آنها می شوند و جامعه مربوطه را تشکیل می دهند، نه بنا بر امیال و علایق انسان ها پدید می آیند و نه بنا بر قرارداد داوطلبانه ای.

ث
·        بلکه انسانها در تولید و بازتولید اجتماعی حیات اجتماعی خویش وارد مناسبات معین، ضرور و مستقل از امیال و علایق خویش می شوند، یعنی وارد مناسبات تولیدی می شوند، مناسباتی که جایگاه (موقعیت) عینی معین طبقات و اقشار را نسبت به هم تعیین می کنند و شالوده بقیه عناصر حیات اجتماعی را تشکیل می دهند.

11
·        مفهوم جامعه از دیدگاه ماتریالیسم تاریخی بالاخره فاتحه تصور از انسان انتزاعی و طبیعت ابدی و ماورای تاریخی او را می خواند.

الف
·        مفهوم جامعه از دیدگاه ماتریالیسم تاریخی، انسان تاریخی ـ مشخص را معرفی می کند، انسانی را که در جامعه معینی عمل می کند و با تشکیل و تحول عملی مناسبات اجتماعی کردوکار حیاتی و شیوه زندگی خود را  و همراه با آن خویشتن خویش را، استعدادها، توانائی ها و منافع خود را تشکیل و تحول می بخشد.

ب
·        این مفهوم جامعه ـ در عین حال ـ با توضیح و تشریح اهمیت پراتیک روند مادی تولید و بازتولید و اهمیت مبارزه طبقاتی و انقلاب اجتماعی، ماهیت و نقش پراتیک تاریخی ـ مشخص را روشن می سازد.

ت
·        مفهوم جامعه از دیدگاه ماتریالیسم تاریخی یک مفهوم علمی است.

پ
·        بسیاری از جامعه شناسان بورژوائی که ناتوان از ارائه  مفهومی علمی و بلحاظ نظری و عملی قابل استفاده از جامعه اند، به مفهوم جامعه از دیدگاه ماتریالیسم تاریخی تهمت می زنند که گویا آن متافیزیکی است و نمی توان آن را به محک تجربه زد.

ث
·        در حایکه مفهوم جامعه از دیدگاه ماتریالیسم تاریخی در واقع از پراتیک میلیون ها باره حیات اجتماعی و از شرایط قابل اثبات تجربی و علمی آغاز به حرکت می کند و کلیه روابط فی مابین مورد نظر آن اصولا قابل امتحان در کوره پراتیک اند.

ج
·        این مفهوم جامعه، واقعیت اجتماعی رئالی را تعریف می کند که از امیال و علایق سوبژکتیف این و آن مستقل است، حاوی شاخص های عینی است، بطور علمی قابل درک و قابل آزمایش است و لذا دقیقا تعیین و تعریف شده است.

ح
·        ببرکت این مفهوم جامعه، بطلان کلیه گمانورزی های متافیزیکی راجع به چند و چون «جامعه» بطور کلی اثبات می شود.
·        برای اینکه تفکر مبتنی بر فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی معین آن، پیوند سیستمی آن و گرایشات توسعه و تکامل آن را در مد نظر دارد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر