۱۳۹۳ مرداد ۳۰, پنجشنبه

جامعه (4)


پروفسور ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان شین میم شین

IV   
مفهوم مارکسیستی جامعه

·        مفهوم مارکسیستی جامعه بر مبانی تئوریکی و طبقاتی کاملا نوین زیرین قوام می یابد:
 
1
·        بر مبنای تئوری ماتریالیستی جامعه

2
·        بر مبنای تئوری ماتریالیستی تاریخ

3
·        بر مبنای مبارزه رهائی بخش طبقه کارگر.

*****

·        تئوری بورژوائی جامعه و جامعه شناسی بورژوائی بعدی در رابطه با مفهوم عام جامعه چیز جدیدی به همراه نمی آورد.
·        با تشدید آنتاگونیسم های طبقاتی  در جامعه سرمایه داری، با تشکیل مارکسیسم و با توسعه جنبش کارگری مارکسیستی، تئوری بورژوائی جامعه دچار عقبگرد می شود و ناتوانی خود را در موارد زیر در زمینه ی تدوین مفهوم علمی جامعه هر چه بیشتر نمایان می سازد:
 
1
·        در درک دستاوردهای روزافزون حاصله از علوم منفرد، تاریخ، قوم شناسی (اتنولوژی)، جامعه شناسی تجربی و غیره

2
·        در درک مسائل عملی مبارزه طبقاتی

3
·        در درک مسائل عملی مبارزه بر ضد امپریالیسم

4
·        در درک مسائل عملی تحولات انقلابی که بعد از انقلاب سوسیالیستی اکتبر صورت می گیرند.

V
مفهوم بورژوائی واپسین جامعه

1
·        مفهوم بورژوائی واپسین جامعه رفته رفته ازتوجه به فرماسیون های اجتماعی ـ اقتصادی مشخص فاصله می گیرد و به مفاهیم غیرتاریخی از جامعه روی آورد.

2
·        این مفهوم بورژوائی واپسین جامعه دیگراز مفاهیم بورژوائی آغازین راجع به جامعه که برخورد عملی ـ سیاسی انقلابی و مترقی نسبت به مناسبات اجتماعی را امکان پذیر می ساختند، یعنی از گرایش عام تئوری بورژوائی جامعه در قرن 17 تا دهه اول قرن 18 میلادی حتی نشانی هم ندارد.

3
·        نظریات آن در حوزه مفهوم عام جامعه خصلتی کنسرواتیو (کنسرواتیسم یعنی محافظه کاری)  و ارتجاعی کسب کرده است.

4
·        این امر بویژه در مورد مفهوم وسیعا رایج معروف به «جامعه صنعتی» و همچنین در مورد طرح «جامعه فرم گرفته» صادق است.
·        مراجعه کنید به جامعه صنعتی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

5
·        این امر اما در مورد آن جریانات جامعه شناسی بورژوائی نیز صادق است که از ذلت، افتخار می سازند و مفهوم همه جانبه جامعه را جزو پیشداوری های متافیزیکی قرن 19 میلادی قلمداد می کنند و آن را معمائی لاینحل می دانند و صرفنظر از حل و فصل تئوریکی آن را توصیه می کنند.

6
 گئورگ سیمل (1858 ـ 1918) 
از فلاسفه بورژوائی واپسین
فیلسوف، جامعه شناس آلمانی
فلسفه حیات، نئوکانتیانیسم
موضوع پژوهش:
 فلسفه فرهنگ
جامعه تضاد

·        در این مورد می توان به عنوان مثال به جامعه شناسی باصطلاح فرمال سیمل و فون ویزه اشاره کرد که جامعه را در «روابط» انتزاعی، غیرتاریخی و فرمال، که در بستر یک واقعیت پسیکولوژیکی (روانشناسی)  قرار دارند، تحلیل می برند.

7
·         و یا می توان تئوری هائی را به عنوان مثال نام برد که با توسعه جامعه شناسی تجربی در رابطه اند و جامعه را در روابط ارزش جوی میان انسانی، نظام های هنجارمند، در گروه ها و میکروساختارهای اجتماعی که بطور سوبژکتیویستی مورد تفسیر قرار می گیرند، تحلیل می برند.   

8
·        البته باید یاد آور شد که در پشت این تصورات نیز مفهوم عام پیش ساخته ای از جامعه قرار دارد، مفهوم ایدئالیستی ئی که «چیزهای اجتماعی» را در امور فکری («نقش»، «موقعیت» و غیره) خلاصه می کند.

9
·        این ارزیابی مبتنی بر مفهوم عام جامعه را می توان در تئوری بورژوائی واپسین جامعه و در مواضع تئوریکی اصلی آن باز یافت. 

10
·        اما با این حال، برخی از نمایندگان چنین نظریاتی (اغلب در زمینه وظایف مربوط به مواضع اصلی فلسفی شان) در رابطه با سیستم ها و زیرروند های اجتماعی معینی بررسی هائی انجام داده اند که در چارچوب تئوری مارکسیستی جامعه از اهمیت درخوری برخوردارند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر