۱۳۹۳ مرداد ۲۴, جمعه

ثابت


پروفسور دکتر ولفگانگ سگت
برگردان شین میم شین
  
·        ثابت به چیزی (واحدی، سیستمی و امثالهم) اطلاق می شود که نسبت به تحولات، عملیات و غیره که بر آن مؤثر واقع می شوند و یا در مورد آن استعمال می شوند، بی تغییر بماند.

1
·         مفاهیم ثابت و ثبات تعیین دقیق عام و ماهیت را امکان پذیر می سازند.

2
·        عام می تواند بمثابه ثابتی در گذار از عنصر طبقه (منطقی) ئی به عنصر دیگر همان طبقه تعریف شود.

مثال

·        در بررسی مناسبات مالکیت در نظام سرمایه داری، در گذار از یک کارگر به کارگر دیگر این حقیقت امر که کارگر فاقد وسایل تولید است و در نتیجه مجبور به فروش نیروی کار خود به سرمایه دار است، بمثابه ثابت و لذا عام جلوه می کند.

3
·        ماهیت علاوه بر مشخصه عام حاوی مشخصه ضرورت (جبر)  نیز است.
·        بنابرین ماهیت هر چیز، هر سیستم و غیره از این نظر عبارت است از کلیت تعین های ثابت ضرور (جبری)  آن چیز، آن سیستم و غیره در رابطه با گروهی از سیستم های مختصات .

مثال

·        مالکیت خصوصی بر وسایل تولید جزو ماهیت کلیه نظام های مبتنی بر استثمار است که در گذار از یک نظام مبتنی بر استثمار به نظام مبتنی بر استثمار دیگر و در مقایسه با تغییرات حاصله در درون هر نظام مبتنی بر استثمار ثابت می ماند.

4
·        کشف ثابت ها که در واقعیت بطور عینی وجود دارند، پیش شرط ضرور برای مفهوم سازی دقیق است.

5
·        اینتن سیون هر مفهوم، یعنی محتوای هر مفهوم عبارت است از انعکاس خواص ثابت هر طبقه (منطقی) عینی متشکل از افراد و طبقات.

6
·        فقط مفهومی که خواص ثابت طبقه ای از اوبژکت های مربوطه را منعکس می کند، می تواند انعکاس راستین (منطبق با واقعیت) طبقه مربوطه باشد. 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر