۱۴۰۲ فروردین ۳, پنجشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تاریخ (۶)

 

    

پروفسور دکتر هانس شولتسه

برگردان

شین میم شین

 

 
 

 

بورژوازی و تاریخ

 

۱

·    با ورود سرمایه داری به مرحله امپریالیستی اش، به ویژه با شروع بحران عمومی سرمایه داری، نمایندگان این نظام به طور عینی مجبور می شوند تا بر بنیان تاریخفلسفه به توجیه فلسفی ـ تاریخی ابدیت سیستم سرمایه داری بپردازند.

·    تزی که اخیرا تحت عنوان «پایان تاریخ» دهن به دهن می گشت.

 

۲

·    ایدئولوگ های مرتجع امپریالیسم برای رسیدن به این هدف به کشف چنان نظام، قانونمندی و آماجگرائی در تاریخ نایل می آیند که در پرتو آنها بتوان سیستم امپریالیستی را به طور کلی به مثابه نقطه اوج پایانی تاریخ و دولت امپریالیستی بخصوصی را به مثابه لایق «محق» حاکمیت جهانی قلمداد نمود.

 

۳

·    اگرچه این تلاش ها در هر حال در حد طرح های تاریخی و قانون واره های گمانورزانه باقی می مانند، ولی آن سان که در سال های اخیر به ویژه از سوی تئوریسین های حرکت دایره وار  و نمایندگان آموزه های جامعه صنعتی انجام می گیرد، با نظریات فوق الذکر راجع به ماهیت تاریخ و با استنتاجات معرفتی ـ نظری مبتنی بر آن ناسازگارند.

 

·    مراجعه کنید به حرکت دایره وار و جامعه صنعتی  

 

تئوری موسوم به جامعه صنعتی

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3619

 

پایان

 

۴

·    این امر هر از گاهی به مشاجرات فلسفی ـ متدئولوژیکی جدی منجر می شود که به زبان غیرمارکسیستی تحت عناوین «مشاجره متدها» و یا «بحران در مقدمات علم تاریخ» و یا «بحران هیستوریسم (تاریخگرائی)» مطرح می گردد.

 

·    مراجعه کنید به هیستوریسم  

  

هیستوریسم

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/6348

 

 

۵

·    این مشاجرات، به ویژه  پس از جنگ جهانی دوم شدت بیشتری به خود گرفته و کار به جائی کشیده که بخشی از نظریات نئوکانتیانیستی ـ ارتودوکسی راجع به تاریخ  و متدهای معرفتی آن کنار گذاشته شده اند.

 

·    مراجعه کنید به کانتیانیسم و نئوکانتیانیسم  

  

نئوکانتیانیسم

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4474

 

۶

·    تابع جانبداری ساختن حقیقت، کار را به جائی کشانده که در نظریه ارتجاعی ـ امپریالیستی راجع به تاریخ برای نیل به آماج های فوق الذکر، حتی گمانورزی های تئولوژیکی راجع به تاریخ، مثلا پایان تاریخ (اشاتون) مقدر شده در نقشه الهی (که از سوی ایده ئولوگ های ترقی خواه بورژوازی نوخاسته به مثابه استنباطات غیرعلمی باطل شمرده شده بودند) دو باره احیا و اشاعه داده می شوند. 

 

۷

آرنولد توینبی

(۱۸۸۹ ـ ۱۹۷۵)

فرهنگمورخ، تاریخفیلسوف، سیاستمدار انگلیسی

از مبلغان تئوری حرکت دایره وار

 

·    توینبی، مسر اشمیت  و دیگران اعتبارمفهوم خدا در میان مؤمنان را مورد سوء استفاده قرار می دهند تا بتوانند سیستم امپریالیستی را به مثابه پایان تاریخ و تمایلات جهانگیرانه و تجاوزطلبانه دول امپریالیستی را به مثابه یک «رسالت محوله از سوی خدا» قلمداد کنند.

  

فلیکس مسر اشمیت

(۱۹۰۴ ـ ۱۹۸۱)

تاریخ ـ تئوریسین، موسیقی دان، آموزش و پرورش آلمانی

مؤلف «حقیقت کهنه و نظام نو»

 

۸

·    موضعگیری عاطفی طبقات استثمارگر نسبت به تاریخ با تغییر موضع آنها در روند تاریخ دستخوش تغییر بوده است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر