۱۴۰۲ فروردین ۱, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تاریخ (۴)

    

پروفسور دکتر هانس شولتسه

برگردان

شین میم شین

 

 
 

 

طبقه کارگر و تایخ

ادامه

 

۱۱

·    مارکسیسم مطالعه و بررسی تاریخ را به دلایل زیر ضرور و الزامی می داند:

 

الف

·    برای درس گرفتن از تاریخ  در مبارزه بر ضد امپریالیسم

 

ب

·    برای بهسازی متدهای مبارزه بر ضد امپریالیسم

 

پ

·    برای شناخت به موقع گرایشات توسعه تاریخی

 

ت

·    برای دست یابی به پیش بینی های تاریخی معین بر بنیان شناخت تاریخ، پیش بینی هائی که برای تدوین استراتژی خویش در مبارزه طبقاتی اهمیت دارند.

 

۱۲

·    مارکسیسم به بررسی تاریخ تاکنونی نظام جامعتی سوسیالیستی، به همان سان نیز برای ساختمان موفقیت آمیز بعدی سوسیالیسم در کشورهای سوسیالیستی اهمیت زیادی قائل می شود.

 

۱۳

·    شناخت علمی قانونمندی روند تاریخ شامل درک رسالت تاریخی طبقه کارگر ـ به مثابه بانی جامعه نوین، یعنی یک جامعه سوسیالیستی ـ می شود.

 

۱۴

·    درک رسالت تاریخی طبقه کارگر، شالوده محکمی را برای خوش بینی تاریخی خاص این طبقه تشکیل می دهد و ایمان خلل ناپذیر به پیروزی در مقیاس جهانی را به او اعطا می کند.

 

۱۵

·    طبقات و اقشار اجتماعی مختلف در کلیه زمان ها کوشیده اند تا از روند تاریخ توجیهی برای عمل خود، برای برقراری  و یا حفظ ابدی جامعه طبقاتی خود بتراشند.

·    به ویژه طبقات ستم پیشه و استثمارگر کوشیده اند تا با اشاره به تاریخ ثابت کنند که استثمار و ستم و جنگ همیشه بوده و همیشه خواهد بود و هر تلاشی در جهت استقرار نظامی عاری از این پدیده ها خیالپرورانه است.

 

۱۶

 

·    به زبان سیستمتئوری می توان گفت که کلیه طبقات استثمارگر در تفسیر تاریخ، جنبه سمانتیکی را تابع جنبه پراگماتیکی ساخته اند و در تحلیل نهائی، حقیقت را تابع جانبداری.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر