۱۴۰۱ آذر ۵, شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (پ) پراگماتیک (۲) (بخش آخر)

 

 پروفسور دکتر گئورگ کلاوس

برگردان

شین میم شین

 

۸

·    ما برای نشان دادن این تفاوت ها واژه «آزادی» را از سه نقطه نظر نحوی، سمانتیکی و پراگماتیکی مورد بررسی قرار می دهیم:

 

الف

از نقطه نظر علم نحو

  

۱

·    بررسی مبتنی بر علم نحو (جمله بندی) حاکی از آن است که  واژه «آزادی» یک رابطه دو عضوی است.

 

۲

·    جمله ای از نوع «حسن آزاد است!»، از این رو، به لحاظ نحوی نادرست ساخته شده است.

 

۳

·    جمله درست می بایستی به عنوان مثال، چنین باشد:

·    «حسن از استثمار آزاد است!»

 

ب

از نقطه نظر سمانتیکی

 

·    از نقطه نظر سمانتیکی باید بررسی شود که اصطلاح «آزادی»  تا چه حدی با وضع اجتماعی مورد نظر واقعا دمساز است.

 

پ

از نقطه نظر پراگماتیکی

از نقطه نظر پراگماتیکی باید پرسید:

 

۱

·     واژه «آزادی» چه معنی سیاسی، جهان بینانه و غیره دارد؟

 

۲

·    چه احساسی را در انسان ها برمی انگیزد؟

 

۳

·    انسان ها را به چه عملی می تواند وادارد؟

 

·    مراجعه کنید به اسکریپتور

 

۹

 

·    پراگماتیک در مقایسه با زیر رشته های مختلف سمیوتیک کمتر از همه ـ به لحاظ علمی ـ مورد بررسی قرار گرفته است.

 

۱۰

·    پراگماتیک در حال حاضر تقریبا فقط در چارچوب نئوپوزیتیویسم مورد استفاده قرار می گیرد.

 

۱۱

·    نتایج حاصل از آن به واسطه تعدادی از نمایندگان نئوپوزیتیویسم، به نفع ایدئولوژی امپریالیستی تحریف می شوند.

 

۱۲

·    مثلا وقتی که ادعا می کنند:

·    بخش اعظم تضادهای اجتماعی، مبارزات طبقاتی و غیره به این دلیل صورت می گیرند که انسان ها واژه های در واقع بی معنائی از قبیل «آزادی»، «سرمایه» و  «فاشیسم» را واقعی تلقی می کنند، فریب این واژه ها را می خورند و به اعمال نادرست و اشتباه آمیز دست می زنند.

 

۱۳

·    تدوین و توسعه یک پراگماتیک علمی که بیشک از اهمیت سیاسی و جهان بینانه بزرگی برخوردار است، تنها بر مبنای تئوری انعکاس ماتریالیستی ـ دیالک تیکی، ضمن در نظر گرفتن متدها و نتایج ماتریالیسم تاریخی می تواند امکان پذیر باشد.

 

·    مراجعه کنید به سمیوتیک.

 

سمیوتیک (علم العلائم)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/6020

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر