۱۴۰۱ آبان ۲۰, جمعه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ک) کنفرانس امنیت اروپا (۲) (بخش آخر)


هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

  

۸

·    تکانه های  نیرومند نوین برای تدارک و فراخوان کنفرانس امنیت اروپا از اجلاس  کمیته مشاور دول عضو پیمان ورشو در پراگ با همرأیی قاطع در ۲۶ ماه ژانویه سال ۱۹۷۲ با صدور «اعلامیه مربوط به صلح، امنیت و همکاری در اروپا» تصویب شدند.

 

۹

·    دول عضو پیمان ورشو در این اعلامیه گام های لازم را در راه حفظ امنیت اروپا در زمنیه محتوا و خصلت ماهوی کنفرانس امنیت اروپا برداشتند.

 

۱۰

·    «اصول اساسی کنفرانس امنیت اروپا و روابط میان دول اروپایی» که در اعلامیه فوق الذکر فرمولبندی شده بود، به شرح زیر بوده اند:

 

الف

·    خدشه ناپذیری سرحدات ملی

 

ب

·    صرفنظر از قهر

 

پ

·    همزیستی مسالمت آمیز

 

۱۱

·    مبانی روابط مبتنی همسایگی حسنه و همکاری به نفع صلح، روابط مبتنی بر سودمندی متقابل میان دولت ها، خلع سلاح و حمایت از سازمان ملل متحد،  عناصر مهم برنامه کنفرانس امنیت اروپا بوده اند.

 

۱۲

·    کنفرانس امنیت اروپا با تعیین این اصول مربوط به  روابط بنیادی میان دولت ها، اولین شالوده آینده گرا را برای «سیستم امنیت اروپا» پیریزی می کند.

 

·    مراجعه کنید به سیستم امنیت اروپا

 

۱۳

·    تدارک و اجرای کنفرانس امنیت اروپا به مطالبه محافل وسیعی از خلق های اروپا مبدل می شود.

 

۱۴

·    سازمان های ملی و قاره ای (اروپایی) هر چه بیشتری به حمایت آشکار از این افکار برمی خیزند. 

 

۱۵

·    این حمایت توده ای، خود را به طرز بارزی در گردهمایی (فوروم) افکار عمومی اروپا راجع به امنیت و همکاری در شهر بروکسل (۲ تا ۵ ماه ژوئن سال ۱۹۷۲) نمودار می سازد.

 

۱۶

·    در نتیجه این (و نه فقط این) توسعه، حکومت های دول اروپای غربی و شمالی، تحت تأثیر تغییر تناسب قوا در سطح بین المللی با نتایخ تاریخی مختلف حاصل از روند تشنج زدایی در اروپا به تشکیل کنفرانس امنیت اروپا تمکین می کنند و ایالات متحده امریکا هم بالاخره با تشکیل آن موافقت می کند.

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر