۱۴۰۱ آبان ۲۰, جمعه

تحلیل دیگری از تراژدی «مهره سرخ» ـ شاهکار سیاوش کسرایی (۶۵)

 Siyavash Kasraei.jpg 

تحلیلی 

از

شین میم شین

 

 

بردارم از میان

آیین خود سری

کاووس را برانم و هر جا که دیو خو ست

کاخی به داد برکشم و مهر پروری

 

معنی تحت اللفظی:

هدفم

برچیدن بساط استبداد، خودکامگی و خودسری بود.

هدفم

 سلب قدرت از کاووس و دیوخویان در همه جا بود.

هدفم

 برپا داشتن کاخ دادگستری و مهرپروری بود.

 

هدف و آماج سهراب،

نشاندن داد در همه کشورها بر تخت  قدرت بود

و

در سایه استقرار حکومت داد،

برقراری دوستی میان افراد و ملت ها،

یعنی

برقراری دوستی در مقیاس ملی و بین المللی.

 

پیش شرط طبیعی و منطقی مبرم برای استقرار این نظام مبتنی بر داد و دوستی،

 اما برچیدن بساط خودسری در مقیاس ملی و بین المللی است.

 

آزادگی شود

آیین پاک ما

درها چو برگشایم بر گنج و خواسته

دیگر کسی گرسنه نخسبد به خاک ما

 

معنی تحت اللفظی:

از آن به بعد،

 آئین ما آزادگی خواهد بود.

و

وقتی گنج و مال تحت مالکیت توده درآید،

دیگر کسی در کشور ما گرسنه نخواهد خفت.

 

۱

تفکر دیالک تیکی سیاوش

رفته رفته

 آشکار و آشکارتر می گردد.

حلقات منطقی

یکی پس از دیگری

 در

 زنجیر استدلال علمی و منطقی سیاوش

ردیف می شوند.

 

الف

استقرار حکومت داد دست در دست با تشکیل و تحکیم پیوند دوستی در مقیاس ملی و بین الملی می رود.

 

ب

با حذف حکومت بیداد، 

کینه و دشمنی میان اعضای جامعه و جهان نیز رخت بر می بندد.

 

پ

با تشکیل حکومت داد و دوستی،

تاریخ واقعی بشر شروع می شود.

این به معنی ورود بشریت به خطه آزادی (رایش آزادی) (به قول انگلس)

است:

 

آزادگی شود

آیین پاک ما

 

ت

آزادی اما با خودسری و خودکامگی در تضاد آشتی ناپذیر قرار دارد و لذا به استبداد نیز همراه با بیداد پایان داده می شود:

به جای کاخ بیداد و دشمنی،

کاخ داد و دوستی

و

به جای آئین ناپاک استبداد،

 آئین پاک آزادی

 می نشیند

و

نتیجتا

بیداد و همراه با بیداد، نابرابری، گرسنگی و محرومیت توده ای

پایان می پذیرد:

 

درها چو برگشایم بر گنج و خواسته

(توزیع عادلانه نعمات مادی میان اعضای جامعه)

دیگر کسی گرسنه نخسبد به خاک ما

 

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر