۱۴۰۱ آبان ۲۹, یکشنبه

خود آموز خود اندیشی (۵۸۵)

Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت دوم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۵۵)

بخش سوم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!
 

۱

بد و نیک را بذل کن سیم و زر

که این، کسب خیر است و آن، دفع شر

 

معنی تحت اللفظی:

به افراد خوب و بد سیم و زر ببخش.

بخشش به آدم های خوب، موجب عاقبت به خیری می شود

و

بخشش به آدم های بد، موجب دفع شر.

 

سعدی

 در این بیت شعر،

 دیالک تیک داد و ستد

را

به شکل دیالک تیک احسان به نیکان و کسب سود  و دیالک تیک  احسان به اشرار و دفع شر بسط و تعمیم می دهد.

 

مخاطب سعدی

اعضای طبقه حاکمه

است.

 

نتیجه عمل به اندرز سعدی

اولا

گدا پروری

ثانیا

لاشخور پروری

است.

  

کسب و کار تجار بازار در هر ده و قصبه و شهر هم همین بوده است:

چپاول دار و ندار توده های رعیت،

خانه خراب سازی دهقانان

و

بعد

بخشش پشیزی به آنان

و

تخریب عزت و شخصیت آنان

از

سویی

و

باج دادن به لات ها و لوطی ها و لاشخورها

و

انجام کارهای کثیف به واسطه آنان.

 

سعدی نمی تواند در خارج از دیالک تیک داد و ستد و دیالک تیک سود و زیان (پراگماتیسم) بیندیشد.

 

به نظر او دنیا و عقبی بازاری پهناور است،

هر چیز مادی و فکری متاع و کالائی است،

 انسان و خدا بقال و تاجر ند.

بنا بر این نگرش سعدی، اگر برای احسان پاداش دنیوی و یا اخروی در کار نمی بود،

نمی بایستی دست به جیب برد و پشیزی به گدائی داد.

 

بورژوازی در قرن هجدهم

 این تئوری سعدی را مبنای استدلال خود قرار خواهد داد و جهان را بازاری و هر انسانی را صاحب کالائی تلقی خواهد کرد و صاحب کالا بودن همه انسانها را به درجه معیار برابری آنها ارتقاء خواهد داد.

  

چندی بعد،

در گذار سرمایه داری به مرحله امپریالیسم،

همه دستاوردهای هومانیستی و راسیونالیستی انقلابات بورژوائی را به گور خواهد سپرد

و

بر گور آنها

پرچم پراگماتیسم و ایراسیونالیسم (خرستیزی)

را

بر خواهد افراشت و همه خرافات قرون وسطی را دوباره احیا و مدرنیزه و مد مدرن روز

خواهد ساخت.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر