۱۴۰۱ آبان ۲۳, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ه) همبود اقتصادی اروپا (بازار مشترک) (۲) (بخش آخر)


هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین
  

۹

·    مشخصه کردوکار همبود اقتصادی اروپا در تشکیل «بازار مشترک»، تضاد عمیق میان کشورهای عضو  همبود اقتصادی اروپا، یعنی میان انحصارات آلمان غربی، فرانسه و بریتانیای کبیر (تمایلات سرکردگی جویی) بوده است.

 

۱۰

·    این تضادها در سال های اخیر حدت و شدت گرفته اند.

·    به ویژه با عضویت بریتانیای کبیر در ماه مه سال ۱۹۶۷ و دیگر کشورهای عضو «اتحادیه تجارت آزاد اروپا» در همبود اقتصادی اروپا.

 

۱۱

·    پس از ارائه راه حال های مصالحه مختلف، با گذشت زمان، بریتانیای کبیر، ایرلند، دانمارک  و نروژ در ۲۲ ماه ژانویه سال ۱۹۷۲ تقاضای عضویت در همبود اقتصادی اروپا دادند و در اول ماه ژانویه سال ۱۹۷۳ عضو شدند.

 

۱۲

·    جنبش خلقی نیرومندی در این کشورها بر ضد عضویت در همبود اقتصادی اروپا تشکیل یافت و اکثریت جمعیت کشور نروژ، در همه پرسی ئی، مخالفت خود را با آن اعلام داشت و حکومت را مجبور به صرفنظر از عضویت ساخت.

 

۱۳

·    همبود اقتصادی اروپا در جوار ایالات متحده امریکا و ژاپن به صورت «مرکز اصلی رقابت (حریفیت) امپریالیستی تبلور یافت و به توسعه مبارزه رقابت آمیز اقتصادی و سیاسی  میان این کشورها منجر شد.»

 

۱۴

·    همبود اقتصادی اروپا با دیگر «همبودهای اروپایی» برای ذغال سنگ و پولاد و همبود اتمی، ارگان های مشترک، شورای وزیران و به مثابه ارگان مجریه، کمیسیون مشترک دارد که محل اجلاسش شهر بروکسل و یا لوکزمبورگ است.

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر