میم حجری
۶۰۸۶
سنگ سخنگو
نظرات رفیق چپ چپ اندر قیچی ات
باید
به قیچی تحلیل سپرده شوند.
چون به دلایل مختلف عجیب و غریب اند.
این
شاید فرقه مذهبی جدیدی به نام «شاد زیستی» به مثابه تنها طرز و طریق همزیستی باشد.
دلقک وارگی مدام بی اعتنا به شرایط زیست.
۶۰۸۷
سنگ سخنگو
آرزویی دلکش است اما دریغ.
آدمی
در دیالک تیک غریزه و عقل زندگی می کند.
خیلی چیزها به آدم تحمیل می شوند.
غرایز قدرت قدرت
حتی
پدر رستم دستان را
به جنون می کشد
و
در ظلمات شب
به دنیال جانان
به پشت بام شاهنشاه افغانستان می فرستد
تا
کام گیرد و رستمی زاده شود.
۶۰۸۸
سنگ سخنگو
ویروس توطئه اجنه است.
سیدعلی دنبال جنگیر است تا مسئله را به طرز ریشه ای حل کند
۶۰۸۹
سنگ سخنگو
اینها چه کسانی هستند با چه کینه ای حتی به فرزندان مدرسه ای هم رحم
نمی کنند!
در ماه مبارکشان قربانی انسان تقدیم به که
می کنند؟
کودک افغان؛ نافی که با رنج و محرومیت بریده شده است.
فقر، کار اجباری، محرومیت از تحصیل، سوء استفادههای گوناگون از کودکان، قاچاق و فروش اعضای بدن، کودک آزاری و ... از جمله مشکلاتی هستند که کودکان افغان از آنها به شدت رنج میبرند
لعنتی با کدام جهنم فکری کودکان را به خاک و خون می کشی .
سگ سخن جو
فوندامنتالیسم
(چه شیعی چه سنی)
همشیره فاشیسم است.
فوندامنتالیسم بسان فاشیسم
جریانی جنون زده، هار، بی خبر از خرد و خردستیز است.
جست و جوی دلیل عقلی برای کردوکار فوندامنتالیسم و فاشیسم
عاقلانه نیست.
کسانی که به دنبال دلیل بودند
از
آنجا سر درآوردند که عرب نی انداخته است و نینوا نامیده است
۶۰۹۰
سنگ سخنگو
درک و شناخت انسان از حقیقت نسبی است
سگ سخن جو
ممنون.
شناخت انسان از واقعیت عینی تاریخی ـ مشخص است.
به واسطه سطح توسعه نیروهای مولده (علم، فن، وسایل تولید، ابزارهای کار، طرز تهیه و استخراج مواد خام و مولدین) مشروط می شود.
به همین دلیل
حقیقت
دیالک تیکی از نسبی و مطلق است.
به قول لنین
انسان به حقیقت مطلق گام به گام نزدیک و نزدیک تر می شود، بدون آنکه بدان بتواند برسد.
۶۰۹۱
سنگ سخنگو
زیرا شناخت انسان محدود به شرایط زمانی و مکانی است و چون طبیعت ازلی و ابدی و بی انتها ست بنا براین بشر میتواند شناخت و دانش خود را غنا ببخشد وتکامل پیدا کند ولی بی نهایت قابل دسترسی نیست تنها میتوان بهش نزدیک شد ولی رسیدن به حقیقت مطلق هیهات.
سگ سخن جو
دقیقا.
این فقط طبیعت نیست که لایتناهی است.
ماده و یا واقعیت عینی به طور کلی (طبیعت و جامعه و تفکر)
لایتناهی است
و
انعکاس درست لایتناهیت در آیینه ضمیر آدمی در بی نهایت میسر می شود.
۶۰۹۲
سنگ سخنگو
تکامل علم و تکنولوژی به عبارت دیگر تکامل نیروهای مولده در یک سیستم انسانی که مانع رشد نیروهای مولده بالنده نیست افق بیکرانی را در مقابل انسان باز خواهد کرد و نسبیت حقیقت را واضح تر نشان خواهد داد. به قول آن فرزانه همه چیز در حال پویش و تغییر است غیر از خود تغییر.
سگ سخن جو
آره.
حق با شما ست.
توسعه نیروهای مولده را اصولا نمی توان متوقف ساخت.
درست به همین دلیل جهان دیری است که دستخوش انقلاب علمی و فنی است.
انقلاب علمی و فنی
اگر تیز بنگریم
انقلاب در نیروهای مولده است که سیری تاریخی داشته و دارد:
از انقلابات مختلف تشکیل شده است:
گذار از گردآورری مواد غذایی به کشاورزی
گذار از صید و شکار به دامپروری
انقلابات صنعتی، فنی و الی اخر
ضرورت و جبریت انقلابات اجتماعی هم
ضمنا
در توسعه بی بند نیروهای مولده است.
چرا و به چه دلیل؟
۶۰۹۳
سنگ سخنگو
فرق بین واقعیت و حقیقت چیست؟
سگ سخن جو
میان حقیقت و واقعیت رابطه دیالک تیکی برقرار است:
دیالک تیک واقعیت و حقیقت
جهان به طور کلی
جهان آیینه ها ست.
یعنی
همه چیز حکم آیینه دارد.
یعنی همه چیزها در همدیگر منعکس می شوند (عکس می اندازند) و همه چیز از همه چیز عکس برمی دارد.
دیالک تیک انعکاس بی پایان.
لنین
انعکاس (عکس اندازی و عکس برداری) را خاصیت ماده (واقعیت عینی) می داند.
دیری است که پروفسور مارکسیستی در هلند روی مفهوم انعکاس کار می کند.
آثارش باید ترجمه شوند.
هر چیزی که مستقل از ما و ذهن و میل و خواست ما وجود دارد
از ذره تا کاینات
در مفهوم ماده و یا وجود و یا واقعیت عینی
تجرید می یابد.
مفهوم چیست؟
تجرید و یا انتزاع چیست؟
انعکاس نسبتا درست و دقیق واقعیت عینی در آیینه ضمیر ما
در مفهوم حقیقت تجرید می یابد.
حقیقت یکی از مهم ترین مفاهیم تئوری شناخت ماتریالیستی ـ دیالک تیکی است.
زادگاه حقیقت و محک و معیار عینی حقیقت چیست؟
چگونه می توان مطمئن شد که اندیشه ای حقیقی است؟
پاسخ به این پرسش
یکی از کشفیات و خدمات مهم کلاسیک های مارکسیسم ـ لنینیسم است
۶۰۹۴
سنگ سخنگو
فوندامنتالیسم و فاشیسم
نتیجه جنون است.
جنون چیست؟
جنون چگونه تشکیل می یابد؟
دلیل جامعتی و طبقاتی تشکیل جنون چیست؟
۶۰۹۵
سنگ سخنگو
سفر از تصورات ارزشی سنتی اشراف برده دار و فئودال و روحانی است.
دلیلش چیست؟
برای چه سفر برای این جماعت
این چنین تعیین کننده است؟
۶۰۹۶
سنگ سخنگو
آره.
خاور میانه خاوران پهناوری است.
دلیلش اما چیست؟
۶۰۹۷
سنگ سخنگو
سرمايه داری نئوليبراليسم خرافه مفهوم امپریالیستی ئی بیش نیست.
سگ سخن جو
بورژوازی واپسین و معاصر
نه
لیبرال است
و
نه
نئولیبرال.
بورژوازی واپسین و معاصر
بدترین دشمن لیبرالیسم و شعار برنامه ای (آزادی ـ برابری ـ برادری) آن است. نماینده لیبرالیسم دیری است که طبقه کارگر است.
سرمایه داری
دو فاز و مرحله بیشتر ندارد:
فاز موسوم به سرمایه داری مبتنی بر رقابت آزاد
فاز سرمایه داری مبتنی بر انحصارات و انحصارات دولتی
خرافه نئوليبراليسم
و
بورژوازی نئولیبرال
یکی از توطئه ـ مفاهیم طبقه حاکمه امپریالیستی به نیت عوامفریبی بوده است که اکنون کهنه شده است.
جای ان را اکنون پوپولیسم و راسیسم و انتی گلوبالیسم و غیره مثلا ترامپیسم و ماری لوپنیسم و آ اف دی ئیسم و دار و دسته های نئوفاشیستی دیگر گرفته است.
طبقه حاکمه امپریالیستی
اکنون
اوپوزیسیون قلابی برای بورژوازی امپریالیستی اختراع می کند تا مبارزه طبقاتی از بالا را تشدید کند.
جای اوپوزیسیون سوسیالیستی را اوپوزیسیون ناسیونال ـ سوسیالیستی می گیرد.
نئوفاشیسم با پرچم سرخ خوانین خود خود را پیشاهنگ طبقه کارگر جا می زند و پایگاه اجتماعی اش را گسترش می بخشد.
ترامپ چنان از کارگران دم می زند که انگار سودایی جز سوسیالیسم در سر ندارد.
دار و دسته پوتین هم متحد نئوفاشیسم است.
۶۰۹۸
سنگ سخنگو
این همان فوندامنتالیسم است که در ایران به قدرت نشسته و همشیره فاشیسم است.
جریان ارتجاعی جنون زده و هار و خونخوار خردستیزی است.
۶۰۹۹
سنگ سخنگو
باباها همهشان عاشقند.
مرجان
سگ سخن جو
مادرها عاشقترند
ولی دلیل عشق مادر و پدر به فرزند چیست؟
این عشق خاص آدمیان که نیست.
امتحانش مجانی است:
به جوجه های اردک مظلوم نزدیک شو تا ببینی که برای حراست از جوجه اش
از جان شیرینش می گذرد.
۶۱۰۰
سنگ سخنگو
قدسی قاضی نور
نقاشی
خوب دیدن را به من آموخت
آنچنان که جای اشک را روی صورت های شسته می بینم.
سگ سخن جو
اینکه شق القمر نیست.
حالات روحی و روانی را فقط اشک و لبخند و رقص نشان نمی دهند.
حتی نشست و برخاست و افت و خیز و روش و رفتار کسی
بیانگر حالات او هستند
و
خیلی چیزهای دیگر.
ای بسا «دیدن»
که
نگریستن صرف است
و
نه
دیدن.
شاگرد گالیله در نمایشنامه برشت
می گوید:
من می بینم که زمین بی حرکت و ثابت و ساکن است.
گالیله
به طعنه می گوید:
تو نمی بینی.
تفاوت زل زدن با دیدن
از زمین تا آسمان است.
شناخت هنری
برای دیدن کفایت نمی کند.
هنرمندان در بهترین حالت در سطح پدیده ها پرسه می زنند
بی آنکه از اعماق پدیده ها با خبر شوند.
طرز و طریق و ترفند
نفوذ در ظلمات ذات و کشف آب حیات (حقیقت نهفته در ظلمات) چیست؟
۶۱۰۱
سنگ سخنگو
طرز نگارش این شعر مولانا
به تخریب شعر منجر شده است و به دشواری فهم شعر.
فرم چیزها را نباید دستکم گرفت
تخریب فرم چیزی
به
تحریف محتوای آن چیز منجر می شود.
ما در بتها، بت نفس شماست
ز آنک آن بت ما رو این بت اژدهاست
(ویرایش: مادر بتها، ما در بتها معنی دیگری دارد
ویرایش: آن بت، مار و این بت، اژدها ست)
بت شکستن سهل باشد نیک سهل
سهل دیدن نفس را جهل است جهل
صورت نفس اربجویی ای پسر
قصه دوزخ بخوان با هفت در
هر نفس مکری و در هر مکر ز آن
غرقه صد فرعون با فرعونیان
در خدای موسی و موسی گریز
آب ایمان را ز فرعونی مریز
دست را اندر احد و احمد بزن
ای برادر واره از بو جهل تن
(ویرایش: ای برادر وا ره (رهایی پیدا کن) از بو جهل تن)
(مولانا)
۶۱۰۲
سنگ سخنگو
در حاشیه نامه ی اخیر تاجزاده
فروکاستن سیاست به « نصیحت الملوک» :
شهادت طلبی ی بی افتخار مصلحین ِ درون نظام !
منظور از شهادت طلبی
داو گذاشتن زندگی در قماری بر سر یک آرمان و یک روش
مثل مسیح
جعفر
سگ سخن جو
ممنون از توضیح.
توجه
به دو نکته بسیار مهم زیر بی ضرر و ضرور است:
۱
فریب تشابه فرمال و صوری و ظاهری چیزها را نباید خورد:
هر گردی گردو نیست.
۲
کیش شهادت در صدر اسلام و قبلا در صدر مسیحیت
حاوی محتوا و ماهیت انقلابی بوده است.
چرا و به چه دلیل؟
به این دلیل که مسیحیت و اسلام
مبلغ فرماسیون اقتصادی برده داری بوده اند که به توسعه (هر چند خشن و خونین) نیروهای مولده منجر شده اند
یعنی انقلابی بوده اند.
۳
همان مسیحیت
در فرم کوکلوس کلان و واتیکان و فاشیسم فرانکو و امپریایلسم و غیره
و
همان اسلام
در فرم پان اسلامیسم، فوندامنتالیسم شیعی و سنی (خمینیسم، طالبانیسم، عردوغانیسم و داعشیسم و غیره)
مظاهر ارتجاع سیاهند
مخرب و مزاحم توسعه نیروهای مولده جامد و جاندارند
یعنی عمیقا ضد انقلابی اند.
نکته دوم
اینکه
کیش شهادت
اکنون محتوای طبقاتی ارتجاعی محض دارد:
نشانگر روحیات طبقات اجتماعی ئی است که بر لب گور تاریخی خود ایستاده ولی حاضر به کفن و دفن نیست.
در نتیجه به دژهای انقلاب رهایی بخش هجوم می آورند و قصد تخریب عمیق نیروهای مولده جامد و جاندار را دارند تا وحشت بیفکنند و در صورت شکست
بشریت را با خود به قهقرا ببرند.
به عصر توحش و بربریت
به عصر چوب و چماق و تیر و کمان و غارنشینی
۶۱۰۳
سنگ سخنگو
تازاندن اسب ناسیونال شونیسم زیر بیرق اسلام؟!
بیرقی که 1400پیش اعراب اسب ناسیونال شونیسم خودرا با به اهتزاز در آوردن آن در منطقه و جهان چهار نعل تازانده اند.
سگ سخن جو
ناسیونالیسم
یک مفهوم فلسفی است و تعریف استاندارد علمی دارد.
در صدر اسلام و حتی ۱۰۰۰ سال بعد در کشورهای تحت سلطه خلفا
ملت (ناسیون) وجود نداشت تا پرچمش را انبیا و ائمه و فقها به اهتزاز در اورند.
ناسیون و ناسیونالیسم
رهاورد انقلابات بزرگ بورژوایی است.
در ج. ا.
کسی مبلغ و منادی ناسیون و ناسیونالیسم نیست.
چون ملت (ناسیون) و شعور ملی و ناسیونالیسم نبوده و نیست.
درست به همین دلیل
مرده های هفتصد کفن پوسانده روی کار امده اند.
اینها مبلغ نظری و عملی امت و تشکیل دولت اسلامی در جهان اند.
پرچم ناسیونالیسم را در ایران حزب توده از همان بدو تشکیل به دوش کشیده است.
اشاعه دهنده شعور ملی
حزب توده بوده و است و خواهد بود.
مراجعه کنید
به
اشعار احسان طبری
سیاوش کسرایی
حماسه داد جوانشیر
.....
۶۱۰۴
سنگ سخنگو
شوروی در حال بازگشت ، اما بدون «ایدئولوژی»(1)
نوشته : دکتر وفیق ابراهیم ، استاد دانشگاه لبنان
مترجم: احمد مزارعی
سگ سخن جو
عجب خرافاتی!
شوروی چیست؟
ایده ئولوژی چیست؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر