۱۴۰۰ خرداد ۴, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ب) بحران عمومی سرمایه داری (۲)

Die internationalisierte kapitalistische Produktion und die Allgemeine Krise der kapitalistischen Gesellschaft 

 

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

  

۷

·     دوران کنونی ما، دوران بحران عمومی سرمایه داری و سرنگونی سیستم کاپیتالیستی، دوران مبارزه میان دو سیستم جهانی، دوران انقلابات اجتماعی طبقه کارگر و پیروزی نظام جامعتی سوسیالیستی و انقلابات ملی خلق های تحت استعمار و سرکوب است. 

 

۸

·    لنین از این جریان قانونمند تاریخ، اجتناب ناپذیری همبایی طولانی دو سیستم جامعتی متضاد و سیاست همزیستی مسالمت آمیز را به مثابه فرم خاصی از مبارزه میان آندو استخراج و استدلال و اثبات کرده است.

 

۹

·    هم تقویت سوسیالیسم از سویی و هم تعمیق تضادهای امپریالیسم از سوی دیگر به طور قانونمندی، آشتی ناپذیری دو سیستم جهانی را هر چه بیشتر نمودار می سازد.

 

۱۰

·    روند مرزبندی میان دو سیستم جهانی در کلیه عرصه های حیات جامعتی تعمیق می یابد.

 

۱۱

·    بحران عمومی سرمایه داری تا کنون از مراحل متعددی گذشته است که تغییرات بنیادی در تناسب بین المللی قوا میان سوسیالیسم و کاپیتالیسم را نمودار می سازند:

 

الف

اولین مرحله بحران عمومی سرمایه داری

 

۱

·    اولین مرحله بحران عمومی سرمایه داری در حین جنگ جهانی اول بود که به فجایع، زلزله های اجتماعی و جنبش های انقلابی منجر شد و کل سیستم کاپیتالیستی را در برگرفت.

 

·    مراجعه کنید به جنگ جهانی اول

 

۲

·    با پیروزی انقلاب سوسیالیستی بزرگ اکتبر، بحران عمومی سرمایه داری آشکارا عرض اندام کرد و برای اولین بار با نیروی عظیمی اوج گرفت.

 

۳

·    در یک ششم کره زمین گذار به سوسیالیسم آغاز شد.

 

۴

·    تضاد کیفیتا نوینی به نام تضاد میان سوسیالیسم رو به رشد و کاپیتالیسم رو به زوال پدید آمد.

 

۵

·    همزمان، بحران عمیق سیستم مستعمراتی امپریالیستی شروع شد.

 

·    مراجعه کنید به استعمارگرایی (کلونیالیسم)

 

۶

·    فشار انحصارات بر زحمتکشان در کشورهای کاپیتالیستی افزایش یافت.

 

۷

·    استثمار هر چه شدیدتر طبقه کارگر، عمق بحران اقتصادی که پس از جنگ جهانی اول شروع شده بود و ناهمگونی توسعه کشورهای امپریالیستی، مسئله بازار را شدت بخشیدند، به تضعیف مزمن ظرفیت تولید منجر شدند، به تشکیل ارتش مستمری از بیکاران  و به تشدید مجدد تضادهای موجود میان کشورهای امپریالیستی انجامید.

 

۱۹

·    تعمیق تضادهای امپریالیستی ، تلاش امپریالیسم فاشیستی آلمان به کسب سرکردگی جهانی و گرایش امپریالیسم جهانی به امحای اتحاد جماهیر شوروی، به مثابه اولین دولت سوسیالیستی، به شروع جنگ جهانی دوم منجر شدند که کاپیتالیسم در جریان آن، وارد مرحله دوم  بحران عمومی اش گشت.

    مراجعه کنید به جنگ جهانی دوم

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر