۱۴۰۰ خرداد ۴, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ب) بحران عمومی سرمایه داری (۱)

Die internationalisierte kapitalistische Produktion und die Allgemeine Krise der kapitalistischen Gesellschaft 

 

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

 


 

۱

·     بحران عمومی سرمایه داری به بحران همه جانبه سیستم جامعتی سرمایه داری اطلاق می شود که برای بورژوازی غیرقابل غلبه است.

 

۲

·     بحران عمومی سرمایه داری همه کشورها را و همه عرصه های حیات جامعتی در کاپیتالیسم (سرمایه داری) را در برمی گیرد:

 

الف

·    عرصه اقتصاد را

ب

·    عرصه سیاست را

پ

·    عرصه فرهنگ را

ت

·    عرصه ایده ئولوژی را

ث

·    عرصه اخلاق (اتیک) و غیره را.

 

۳

·    بحران عمومی سرمایه داری در برگیرنده مقطع زمانی تاریخی وجود سرمایه داری است که در آن، روند سرنگونی و تعویض انقلابی اش توسط سوسیالیسم و کمونیسم در مقیاس جهانی به طور قانونمندی صورت می گیرد.

 

۴

·     بحران عمومی سرمایه داری نتیجه تشدید (اوج گیری) کلیه تضادهای خاص سرمایه داری در مرحله امپریالیستی اش، قبل از همه نتیجه تشدید تضاد اصلی سرمایه داری، یعنی تضاد میان پرولتاریا و بورژوازی، تضاد میان قدرت های امپریالیستی و مستعمرات و کشورهای وابسته و تضاد میان خود دول امپریالیستی است.

 

۵

·     قانون عینی توسعه ناهمگون سرمایه داری سبب می شود که شرایط اوبژکتیو (عینی) و سوبژکتیو برای گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم، نه همزمان در همه کشورهای سرمایه داری، فراهم آیند.

 

۶

·    میان پیروزی سوسیالیسم در یک کشور واحد و پیروزی سوسیالیسم در مقیاس جهانی دوره تاریخی طولانی ئی قرار دارد که که در جریان آن تناسب بین المللی قوا میان سوسیالیسم و سرمایه داری، در نتیجه مبارزه سه جریان اصلی انقلابی دوران ما یعنی سیستم سوسیالیستی جهانی، جنبش بین المللی کارگری و جنبش رهایی بخش ملی خلق ها به طرز قانونمند و مستمری به نفع سوسیالیسم تغییر می یابد.

 

·     مراجعه کنید به کاپیتالیسم (سرمایه داری)،  تضادهای اصلی سرمایه داری، قانون توسعه اقتصادی و سیاسی ناهمگون، سیستم سوسیالیستی جهانی، جنبش کمونیستی جهانی، جنبش رهایی بخش ملی، دوران گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر