۱۴۰۰ خرداد ۱۰, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (الف) آنارشی تولید

Audi Motorenproduktion Györ 

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

 

۱

·    آنارشی تولید به پدیده قانونمند اقتصاد کاپیتالیستی  در روند بازتولید جامعتی اطلاق می شود که از تضاد میان تقسیم جامعتی کار (تقسیم اجتماعی کار) و تولید خصوصی کاپیتالیستی نشئت می گیرد.

 

۲

·    صاحبان کارخانجات (سرمایه داران) منفرد، مجزا از یکدیگر فقط به نیت کسب سود، به تولید مبادرت می ورزند و فقط از طریق بازار وارد رابطه با یکدیگر می شوند.

 

۳

·    خصلت جامعتی مستمرا تعمیق یابنده تولید، اگرچه سرمایه داران را به سازماندهی دقت مند تولید در کارخانه وامی دارد، اما مالکیت خصوصی کاپیتالیستی بر وسایل تولید، سازماندهی مبتنی بر پلان و برنامه تولید در مقیاس تمامجامعتی را امکان ناپذیر می سازد.

 

۴

·    در کاپیتالیسم انحصاری با تشکیل کارتل ها، سندیکاها، کنسرن ها و تراست ها، عرصه سازمان کاپیتالیستی تولید وسعت می یابد.

 

۵

·    اما همزمان، با مبارزه رقابت آمیز در مقیاس ملی و بین المللی انحصارات، آنارشی تولید تعمیق می یابد.

 

·    مراجعه کنید به رقابت

 

۶

·    در در کاپیتالیسم انحصاری ـ دولتی، انحصارات می کوشند با فرم های معینی از برنامه ریزی انحصاری ـ دولتی هرچه بیشتر خود را با الزامات عینی توسعه مبتنی بر پلان اقتصاد منطبق سازند.

 

·    مراجعه کنید به کاپیتالیسم انحصاری ـ دولتی

 

۷

·    ما اینجا ماهیتا اما با تنظیم تصاحب سود به نفع انحصارات بزرگ سر و کار داریم.

 

۸

·    این اقدامات به تقویت قدرت انحصارات بزرگ منجر می شوند، اما به حل منافع ستیزنده (متضاد) و قطع مبارزه رقابت آمیز مرتبط با آن منجر نمی شوند.

 

۹

·    آنارشی تولید، بدین طریق از بین نمی رود.

·    فقط فرم های آن تغییر می یابند.

 

۱۰

·    آنارشی تولید خود را به عنوان مثال در امحای «پلان بندی شده» سرمایه  با عدم استفاده از آن و در امحای ظرفیت های تولیدی مدرن (استخراج معادن، صنایع پولاد، صنایع نساجی) در هزینه های غول آسای تسلیحاتی و در میلیتاریزاسیون (نظامی سازی) اقتصاد نمودار می سازد.

 

پایان 

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر