۱۴۰۰ خرداد ۶, پنجشنبه

کلنجار سنگ سخنگویی با سگ سخن جویی (۴۹۴)

ناگفته‌هایی از زندگی فروغ فرخزاد منتشر شد 

میم حجری

 

۶۴۴۱

سنگ سخنگو

برابرنهاد
به معنی انتی تز
به کار می رفت.
در تریاد هگلی تز ـ آنتی تز ـ سنتز.

معادل سازی هم اگر باشد، باز هم غلط است.
حزب توده
خیال می کرد
که با ترجمه مفاهیم فلسفی به فارسی
مفاهیم
قابل فهم همه می شوند.
ولی شکل
فقط یکی از زیرمفاهیم فرم است.
فرم هزاران بار غنی تر از شکل است.

مفاهیم فلسفی و علمی و فنی و فقهی را هرگز نباید ترجمه کرد.
فقیرتر می شوند.
به مینی بوس
می گفتند:
قاپدی قاشدی
یعنی
قاپید و در رفت.



۶۴۴۲

سنگ سخنگو

نه.
لاطائلات ژاپنی ها را
برومند (سایت نگرش) صد سال قبل ترجمه کرده و در مجله هفته هم منتشر شده.

ما هم در آن زمان
نقدهایی بر آنها نوشته ایم.
مارکسیسم علم است و ربطی به مارکس و این و آن ندارد.


۶۴۴۳

سنگ سخنگو

بحث
در این مطلب
نه
بر سر به آذین.
نه
حتی بر سر دن آرام.
بلکه بر سر مفهوم رئالیسم است.

استالینیست ها
نه
تحلیل کسی را می خوانند و نه می خواهند بخوانند و بدانند.
مثل فاشیست ها و فوندامنتالیست ها
نخبه گرا هستند.
نخبه شان استالین و امثالهم است و
به هر بهانه او را به عرش اعلی می برند
ضمنا

 نخبه های دیگر را بی دلیل روشن تحقیر و تخریب می کنند.
اصلا نمی دانند که حقیقت چیست تا احیانا برای حقیقت تره خرد کنند

۶۴۴۴

سنگ سخنگو

در یک سالن تئاتر، اتاقک پشت صحنه آتش گرفت. دلقک روی صحنه آمد تا دیگران را خبر کند. تماشاچیان خیال کردند که این یک شوخی است و دلقک را تشویق کردند. دلقک دوباره هشدار داد، تشویق بالاتر گرفت.
این همان پایانی است که من برای جهان تصور می‌کنم، یک تشویقِ همگانی از سوی رِندانی که ایمان دارند، این جهان یک شوخی است.
سورن کی‌یرکگارد


سگ سخن جو

 

سورن کیرکگارد 

(1813 ـ 1855)
فیلسوف، مقاله نویس، تئولوگ و نویسنده مذهبی دانمارکی
از مؤسسین اگزیستانسیالیسم

در فلسفه کیرکگارد
ایده ئولوژی بورژوازی مرتجع واپسین تبیین می یابد:
ایده ئولوژی طبقه اجتماعی مرتجعی که بر لب گور تاریخی اش ایستاده و زوال خود را به حساب زوال بشریت می گذارد.
مثل
مورچه ای که غرق می شد
و
داد می زد:
ایها الناس
آینده ای در بین نیست،
جهان در حال غرق شدن است.

 

۶۴۴۵

سنگ سخنگو

 
آره.
نخبه گرایان
در بدر به دنبال نخبه اند و نه چیز دیگر.
فکر و ذکری جز تقدیس و تجلیل و تحقیر و تخریب نخبه ندارند.
وجه مشترک فاشیسم و فوندامنتالیسم و استالینیسم
همین
نخبه گرایی است.
تفاوت شان
فقط
در نخبه های شان است.


۶۴۴۶

سنگ سخنگو

جامعه
را
نمی توان و نباید با مفاهیم روبنایی و اخلاقی و دلبخواهی تعریف و عملا تحریف کرد.
جامعه
را
باید
بسته به زیربنای اقتصادی اش تعریف و تعیین کرد:
جامعه می تواند یکی از فرم های پلکانی زیر را داشته باشد:
جامعه اشتراکی اولیه
جامعه برده داری
جامعه فئودالی
جامعه سرمایه داری
جامعه سوسیالیستی
جامعه کمونیستی


۶۴۴۷

سنگ سخنگو

محمد خاتمی:
با رد صلاحیت‌ها «جمهوریت نظام» روزبه‌روز کم‌رنگ‌تر شده است».
(به نقل از رسانه‌ها)


سگ سخن جو

 

این ادعای خاتمی
به همان اندازه عوام فریبانه است
که
مهندسی جمکرانی انتخابات
عوامفریبانه است.

چرا و به چه دلیل ما به این نتیجه می رسیم؟

اولا
به این دلیل
که
جمهوریت
فی نفسه
تحفه نطنز نیست.

جمهوریت بسان مشروطیت و حکومت مطلقه و حکومت تک حزبی
یکی از عناصر روبنایی ـ ایده ئولوژیکی جامعه بشری است
یکی از فرمهای دولت و یا حکومت طبقه حاکمه است.
تعیین کننده
در
دیالک تیک زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی
یعنی
در دیالک تیک حاکمیت و حکومت (در دیالک تیک طبقه حاکمه و هیئت حاکمه)
زیربنای اقتصادی (حاکمیت، طبقه حاکمه) است.
ای بسا حکومت مشروطه و سلطنتی که صدهزاربار مترقی تر از حکومت جمهوری است.
مثلا سوئد و انگلستان و دانمارک
سلطنتی اند
ولی صدهزار بار مترقی تر از ج. ا. اند.

ثانیا
فقط ج. ا. نیست که انتخابات را مانی پولیزه می کند.
طبقه حاکمه در همه کشورها همین کار میکند.
تفاوت فی مابین
در نحوه و نوع مانی پولاسیون انتخابات کذایی است.
یکی مثل ج. ا. مانی پولیزه می کند
مثلا احزاب مترقی را قلع و قمع میکند، چلو کباب برای رأی مطلوب می دهد، زمنیه را برای انتخاب مهره مورد نظر هموار می سازد
یکی دیگر
به طرز ماهرانه، با رسانه های همگانی خر رنگ کن
دل و دین خلایق را می رباید
یا حتی هراس فاشیسم را در دل ها می اندازد
و حزب و مهره مطلوب را به قدرت می رساند.

گاهی حتی
مهم ترین صدر اعظم کشور را رسوا می کند تا نشان دهد که همه را به یک چشم می بیند.


۶۴۴۸

سنگ سخنگو

شازده کوچولو به سیاره دوم رفت. آنجا فقط یک پادشاه تنها زندگی میکرد.
بعد از ملاقاتی کوتاه , شازده کوچولو خواست که سیاره را ترک کند.
اما فرمانروا که دلش میخواست او را نگه دارد گفت:
نرو, تورا وزیر دادگستری میکنیم.
شازده کوچولو گفت: اینجا کسی نیست که من او را محاکمه کنم
فروانروا گفت:
خب, خودت را محاکمه کن!
این سخت ترین کار دنیاست! اینکه بتونی درباره خودت قضاوت درستی داشته باشی و عادلانه خودت رو محاکمه کنی...
آنتوان دوسنت اگزوپری


سگ سخن جو

 

ایراد این سخن به ظاهر خیلی عمیق سنت اگزوپری چیست؟


۱
شازده کوچولو به سیاره دوم رفت.
آنجا فقط یک پادشاه تنها زندگی میکرد.


سگ سخن جو

 

جوهر عوام فریبانه این جمله سنت اگزوپری
وجود پادشاه (دولت) در جامعه ای است که جامعه نیست.
جامعه از مجموعه افراد تشکیل می یابد.
دولت و یا سلطنت
زمانی ضرورت پیدا می کند که
تضادهای طبقاتی بقای جامعه را در معرض خطر قرار می دهند.
وجود دولت و یا سلطنت
دال بر ان است که در این جامعه
طبقه ای بر طبقات دیگر حاکم است.
در سرزمین بی سکنه
تشکیل دولت وسلطنت بی معنی است.

۲
بعد از ملاقاتی کوتاه , شازده کوچولو خواست که سیاره را ترک کند.
اما فرمانروا که دلش میخواست او را نگه دارد گفت:
نرو, تورا وزیر دادگستری میکنیم.


سگ سخن جو

 

اکنون خود نویسنده نظر ما را اثبات میکند:
پادشاه
برای پیدا کردن رعیت و زیردست و فرمانبر
به شازده نیاز دارد و وعده وزارت به او می دهد.
برای اینکه پادشاه بی رعیت
اصلا
پادشاه نیست.

۳
شازده کوچولو گفت:
اینجا کسی نیست که من او را محاکمه کنم


سگ سخن جو

 

این جمله حریف
غیرمنطفی و غیر واقعی است.
چون
وزیر دادگستری که قاضی نیست تا کسی را محاکمه کند.

۴
فروانروا گفت:
خب, خودت را محاکمه کن!
این سخت ترین کار دنیاست اینکه بتونی درباره خودت قضاوت درستی داشته باشی و عادلانه خودت رو محاکمه کنی


سگ سخن جو

 

ایراد عوامفریبانه این جمله این است
که
انتقاد از خود (محاکمه خویشتن خویش)
نمی تواند
در خلأ صورت گیرد.
یعنی در غیاب اعضای جامعه صورت گیرد.
برای اینکه انتقاد از خود
فقط در دیالک تیک انتقاد از خود و انتقاد از جامعه خود و یا همنوعان خود
میسر می شود.
به محض اینکه کسی به انتقاد از همنوع و یا جامعه می پردازد،
مجبور به انتقاد از خود می شود.
یعنی در آیینه همنوع
خویشتن خویش را ورانداز می کند و تنقید و تصحیح میکند


۶۴۴۹

سنگ سخنگو

روزنامه اسراییلی "هارتز" درشماره امروز خود عکس ۶۷ کودک فلسطینی را، که در غزه قربانی بمباران ارتش اسراییل شدند، منتشر کرد.

سگ سخن جو

 

اگر تسلیحات تدافعی پیشرفته و هشیاری ارتش خلق یهود نبود
هارتز می بایستی عکس ۶۷۰۰۰ کودک اسرائیلی را منتشر کند که قربانی اصابت بیش از ۴۰۰۰ موشک فاشیسم و فوندامنتالیسم فلسطینی و حزب اللهی شده است.
۶۷ کودک غزه
در روند تخریب تونل هایی کشته شده اند که برای نگهداری و حمل و پرتاب موشک مورد استفاده قرار می گیرند و از زیر خانه ها و خبرگزاری ها و بیمارستان ها و غیره می گذرند.
اینکه روزنامه اسرائیل به انتشار چنین خبری مبادرت می ورزد
نشانه وجود دموکراسی بورژوایی در اسرائیل و فرزانگی خلق یهود است.
همین حماس
طرفداران عباس را به ضرب شلاق
لخت و عور
از غزه به سوی اسرائیل رانده است.
همین حزب الله میلیون ها ایرانی را یا شقه شقه کرده و در بیابان های خاوران ها جلوی ددان افکنده و یا دربدر دیار بیگانه ساخته است
و
روزنامه ای مجاز به اشاره به جنایات حزب الله نبوده چه رسد به انتشار خبر آنها.

۶۴۵۰

سنگ سخنگو

ابولهب:
“ معنای اصلی انتخابات اعلام فرمانبرداری از نظام تشکیلات الهی است.
معنای انتخابات این است که مردم اعلام می‌کنند که ما فرمانبر این نظام تشکیلاتی هستیم.”



سگ سخن جو

 

 تشکیلات تئوکرتیک
مثلا تشکیلات تفتیش عقاید در قرون وسطی کلیسا
نه
به معنی تشکیلات الهی
بلکه
به
معنی تشکیلات فئودالی بوده است؟
اگر ج. ا.
تشکیلات الهی باشد،
نوعی توهین به الله خواهد بود.
به این معنی خواهد بود
که
الله
توان تشکیل تشکیلات بخردانه و بهتری را نداشته است؟
ضمنا
منظور از نظام تشکیلاتی چیست
ابولهب؟
نظامات جهان
نظامات طبقاتی اند.

ادامه دارد.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر