۱۴۰۰ اردیبهشت ۳۱, جمعه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) آفرینش بی آغاز


Gemälde ''Erschaffung Adams'' in der Sixtinischen Kapelle, Rom.


پروفسور دکتر الکساندر کولزنیک

برگردان
شین میم شین
 
ابن رشد
(۱۱۲۶ ـ ۱۱۹۸)
فیلسوف، پزشک، عارف
پزشک دربار مراکش
مؤلف دایرة المعارف پزشکی
مفسر آثار ارسطو
تأثیر فوق العاده ای بر اسکولاستیک مسیحی در در قرون وسطی به جا گذاشت و همانطور که به جای ادای نام ارسطو، واژه «فیلسوف» یه کار برده می شد، به جای نام او نیز واژه «مفسر» یه کار می رفت.
یعقوب آناتولی (۱۱۹۴ ـ ۱۲۵۶) آثار او را از عربی به هبری ترجمه کرد.
ابن رشد منطق را تنها امکان نیل به سعادت می دانست.
منطق (ارسطو) امکان گذر از محسوسات به شناخت حقیقت را فراهم می آورد.
منطق برای ابن رشد قانون تفکر و حقیقت بود.
اسلامیست های افراطی آثار او را کماکان مردود می دانند.
 

۱

·    از دیدگاه ابن رشد و ابن رشدیسم لاتینی در دنیا دو علت همیشه مؤثر در کارند:

 

الف

·    خدا

 

ب

·     ماده.

 

۲

·    خدا به نظر ابن رشد خالق جهان نیست.

·    بلکه علت اولیه همه تغییراتی است که اتفاق می افتند.

 

۳

·    جهان به نظر ابن رشد، بنا بر قواعد درونی خویش توسعه می یابد.

 

۴

·    بنیان و سرچشمه این قواعد، ماده خلق ناشدنی ابدی است.

 

·    مراجعه کنید به ابن رشدیسم.

 

 

ابن رشدیسم

  http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7209

 

 

۵

·    توماس فون اکوین بر مبنای تئولوژی کاتولیکی بر ضد این درک ماتریالیستی ابن رشد و ابن رشدیسم به مبارزه برخاست.

 

·    مراجعه کنید به تومیسم.

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر