۱۴۰۰ خرداد ۲, یکشنبه

درنگی در شعری از مهین خدیوی تحت عنوان «غزه» (۳)

 Ist möglicherweise ein Bild von 1 Person 
 
«غزه»
 مهین خدیوی
 (۱۲ جولای ۲۰۱۴) 
 
درنگی
از
ربابه نون 
 
۱
غزّه
همه از تو حرف می زنند
در 

تلویریون
اینترنت
سایت های ریز و درشت
بالاترین
پایین ترین
فیس بوک.


کودکانت را به نمایش می گذارند
خونین، پاره پاره و رنگارنگ    
راست یا دروغ.

 
این اولین شعری است که ما از مهین خدیوی می خوانیم و قصد تأمل بر روی مفاهیم آن داریم.
 
مهین خدیوی
جهان و مافیها
را
با
دو چشم
می بیند
و
نه
با
یک چشم.
 
به همین دلیل،
دعاوی مورد نظر را به رشته تردید می کشد
و
حقیقت آنها را زیر علامت سؤال قرار می دهد:
راست یا دروغ.
 
این دقت مهین خدیوی
فی نفسه
ستایش انگیز است
و
کسب این دقت
سؤال نگیز.
 
چرا و به چه دلیل
 مهین خدیوی با بقیه شعرا و ادبا فرق دارد؟
 
باید در روند تحلیل دیگر اشعار او به این سؤال، جواب پیدا کنیم.
 
چرا هولوکاست را افسانه می‌خوانیم؟ 
 
این برخورد مهین خدیوی 
اما راسیونالیستی و رئالیستی است.
چون ذهن توده های میلیاردی مسلمان
نسبت به ستمی که بر میلیون ها کودک خلق یهود در اردوگاه های فئودالیستی و فاشیستی رفته است، 
به کلی بیگانه است.
حتی
بدتر.
بی تفاوت است.
 
چون زباله هیتلر تحت عنوان «نبرد من» در این طویله های فئودالی، به زر خرید و فروش می شود
و
پر خواننده ترین و پرفروش ترین زباله ها ست.
 
این بدان معنی است که ذلت خلق یهود، 
برای این جماعت کودن و کور، 
امری طبیعی، عقلی و منطقی است.
به همین دلیل 
حتی
ترور کودکان خلق یهود در همین منطقه،
تماتیزه نمی شود.
فقط
کودکان لبنان و غزه و فلسطین
آلت دستی برای تحریک احساسات ساده لوحان مسلمان،
قرار داده می شود
که
جزو ضایعات جانبی جنگ با تروریسم فوندامنتالیستی است.
 
default 
 
هولوکاست یا شوآ 
به کشتار دسته‌جمعی و نسل‌کشی نزدیک به یازده میلیون نفر، 
به ویژه شش میلیون یهودی اروپایی 
به بهانه های نژادی، مذهبی و ملی
 در طی جنگ جهانی دوم به دست آلمان نازی 
و 
از ۱۹۴۱ تا انتهای ۱۹۴۵ 
در اردوگاه‌های مرگ آلمان نازی، اطلاق می‌شود. 
 
این البته یک روی مدال ماجرا ست.
روی دیگر مدال،
رستاخیز قهرمانانه و قهرآمیز خلق یهود
از
خاکستر هولوکاست
است.
 
از خلقی سر به زیر و ستمکش،
خلقی مقاوم و مبارز و سلحشور تشکیل یافته است.
خلقی فخر انگیز.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر