۱۳۹۸ فروردین ۱۱, یکشنبه

منفرد (۳)


پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین

۱
ایدئالیسم ذهنی و مقوله منفرد

·      ایدئالیسم ذهنی فقط برای منفرد که به کمک ادراک حسی قابل درک است، حق حیات قائل می شود.

۲
پوزیتیویسم و مقوله منفرد

۱
·      ایدئالیسم ذهنی در فرم خاص خود، یعنی در فرم پوزیتیویسم، یا عام را به درجه منفرد تنزل می دهد و یا با استفاده از واژه های معینی آن را به تعداد بیشماری از افراد منفرد محدود می سازد.

·      مراجعه کنید به پوزیتیویسم

۲
·      پوزیتیویسم که فقط برای مشخص، منفرد و به اصطلاح چیزهای واقعا موجود، حق حیات قائل می شود، قادر به توضیح چند و چون پیدایش مفاهیم عام و احکام قانونی نیست و نمی تواند به این پرسش پاسخ دهد، که به چه دلیل احکام علمی که براساس مفاهیم، احکام و تئوری های عام تدوین می شوند، در پراتیک روزمره صحت و اعتبار خود را نشان می دهند.

۳
·      اگرقوانین عام، مفاهیم عام و غیره فقط جمع بندی های مفهومی راحت طلبانه از معارف (شناخت های) منفرد ما راجع به چیزها، پدیده ها و سیستم های منفرد می بودند، آنگاه دیگر استنتاج منطقی ناشناخته با اتکاء بر شناخته امکان پذیر نمی گردید.

·      (مثال، در مفهوم عام درخت، لاوه بر سرو و صنوبر و درختان شناخته شده برای ما درختان ناشناخته دیگری هم تجرید یافته اند. مترجم)

۴
·      پوزیتیویسم  بر پایه های سست بنا شده است و در برابر انتقاد تاب مقاومت ندارد.

۵
·      اگر عام فقط واژه ای است که برای بیان انبوهی از اوبژکت های فیزیکی و غیره به کار می رود، پس حداقل این واژه باید خصلت عام داشته باشد، چرا که بیشتر از بقیه واژه ها مطرح می گردد و واژه های منفرد مطروحه نیز باید تمثیلی از این واژه به اصطلاح «عام» باشند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر