۱۳۹۷ اسفند ۲۲, چهارشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۳۵۸)



پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین 



۱۷
·    در جوامع طبقاتی آنتاگونیستی (آشتی ناپذیر) به دلیل مالکیت خصوصی بر وسایل تولید، تضاد عبور ناپذیری (پل نازدنی ئی) میان منافع فردی و منافع جامعه ای وجود دارد.

۱۸
·    مبارزه طبقاتی به مثابه پیامد ضرور آنتاگونیسم طبقاتی و به مثابه پیامد منافع طبقاتی متضاد ناشی از آن، نیروی محرکه بی واسطه ی تعیین کننده ی توسعه تمامجامعه ای در فرماسیون های آنتاگونیستی جامعه محسوب می شود. 

۱۹
·    در تضادهای منافع طبقات متضاد و در مبارزات طبقاتی آنها، نیروهای محرکه اقتصادی توسعه تاریخی مؤثر می افتند.

۲۰
·    نیروی محرکه و انگیزه (موتیو) تولید در کاپیتالیسم (فرماسیون اقتصادی سرمایه داری) منافع بورژوازی در تحصیل اضافه ارزش و سود است. 

۲۱
·    منافع مشترک وابستگان به طبقه کاپیتالیستی در استثمار کارگران و در تضمین شرایط وجودی و حاکمیت آنها به وحدت آنها منجر می شوند.

۲۲
·    همزمان میان اعضای منفرد طبقه حاکمه و میان اقشار مختلف طبقه حاکمه، تضاد های منافع وجود دارند.
·    مثلا در رابطه با تصاحب و تقسیم اضافه ارزش تولید شده توسط زحمتکشان.

۲۳
·    تا زمانی که طبقات آنتاگونیستی (آشتی ناپذیر) و سیستم های اجتماعی متضاد وجود دارند، مبارزه طبقاتی ناشی از تضادهای منافع طبقاتی، مهمترین نیروی محرکه روند تاریخ خواهد بود که محتوای ماهوی و سمت و سوی اصلی توسعه در چارچوب دوران تاریخی معین را تعیین می کند.

۲۴
·    منافع اقتصادی و سیاسی بنیادی  و و ظایف جامعه ای طبقه کارگر، امحای (محو کردن) حاکمیت بورژوازی و استقرار دیکتاتوری پرولتاریا را الزامی می سازند.
·    تا طبقه کارگر و دیگر زحمتکشان بتوانند بدین طریق از استثمار و ستم آزاد گردند و جامعه سوسیالیستی برقرار گردد.  

۲۵
·    تحت شرایط سرمایه داری انحصاری ـ دولتی کنونی، تضادهای منافع آنتاگونیستی میان نیروهای صلح طلب و دموکراتیک، بویژه طبقه کارگر از سویی و محافل حاکم سرمایه داری انحصاری از سوی دیگر شدت می یابند.

۲۶
·    میان طبقات و اقشار غیرانحصاری در مبارزه بر ضد سیاست تجاوزگرانه بورژوازی امپریالیستی و در مبارزه در راه حفظ و گسترش دموکراسی و در راه تحدید (محدودسازی) قدرت انحصارات، منافع مشترک تشکیل می یابند.

۲۷
·    احزاب مارکسیستی ـ لنینیستی توده های مردم را به شناخت کامل منافع به لحاظ طبقاتی مشروط گشته خود قادر می سازند و نهایتا آنها را در مبارزه سیاسی حول طبقه کارگر متحد می سازند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر